Inregistreaza un ASBL in linie
SPF Justitie (Serviciul Public Federal) si Agentia pentru simplificarea administrativa au lansat o aplicatie online "E-greffe", cu ajutorul careia puteti sa inregistrati un A.S.B.L.(Association sans but lucratif) via internet.
Pe situl www.e-greffe.be trebuie sa va faceti un cont cu ajutorul cartii de identitate electronice (deci este necesara CI electronica si un aparat de citire a cartii e-CI) si apoi completati formularul de cerere de pe sit.
Dupa ce platiti online taxa de inscriere, ASBL-ul este creiat, se va inregistra la "Banque Carrefour des Entreprises" si va fi publicat in Monitorul Oficial Belgian.
Aceasta simplificare a inregistrarii unui ASBL va ajuta sa evitati cozile de la tribunale, orele de program ale acestora, numeroase hartii administrative, etc.
Infintarea acestei proceduri nu inlatura procedura clasica (pe hartie) si acestea vor coabita catva timp, pana varianta pe hartie va fi scoasa definitiv.
Cateva informatii si pe situl SPF Justitie
***************************************
Greva, cateva lamuriri
Azi, 30 ianuarie, este greva generala anuntata de ceva timp de sidicatele belgiene, iar salariatii care ar trebui sa urmeze aceasta actiune sunt divizati intre a face sau a nu face actiunea.
As spune ca sindicatele raman tari pe pozitie facand pichete de greva la portile intrepriderilor mari dar multi salariati, unii fortati de criza actuala, cauta sa arate patronilor devotamentul lor fata de posturile pe care le ocupa si merg la servici, spargand intr-un fel acest protest general.
Nu vreau sa intru in detaliile acestui aspect, dar vreau sa clarific drepturile pe care le are salariatul in caz de greva anuntata si recunoscuta, cum este cea de astazi.
O persoana care se alatura miscarii de greva recunoscuta nu incalca regulile contractului de munca, deci nu poate fi licentiat pentru asta (se considera absenta motivata), totusi contractul lui de munca este suspendat in perioada de greva si patronul nu este obligat sa-l plateasca.
Daca persoana respectiva este afiliata la un sindicat si isi plateste cotizatiile legale, beneficiaza la indemnizatia de greva, care compenseaza o parte din pierderea salariala, aceasta fiind de 30€/zi.
Cei care nu sunt afiliati la vre-un sindicat nu primesc nicio indemnizatie de greva si nici salariu atunci cand fac greva.
Pentru unii din cei care nu fac greva astazi, exista un mijloc mai modern de a conturna situatia, lucrand de acasa, asa zisul "télétravail", iar in cazul acesta vor primii si salariul aferent.
*************************************
Zile de concediu suplimentare
In Belgia, unele evenimente din viata dau dreptul legal la zile de concediu suplimentare, platite de angajator, numite: "concediu de circumstanta". Numarul acestor zile depinde de natura evenimentului respectiv iar legea fixeaza o durata minima de care poate beneficia persoana in cauza.
Nu toate intreprinderile au aceleasi conditi, acestea depinzand de comisiile paritare din care fac parte acestea. Zilele de concediu suplimentare (micul somaj) nu sunt limitate dar patronul poate cere proba evenimentului invocat de lucrator iar concediul acordat trebuie sa fie folosit in exclusivitate pentru acest eveniment. Evenimentele care dau dreptul la zile suplimentare de concediu si durata acestora, sunt:
- casatoria lucratorului, 2 zile de concediu suplimentar, in saptamana casatoriei sau cea urmatoare;
- casatoria unui membru apropiat din familia respectivului sau al sotiei/sotului (copil, frate, sora, tata, mama, socru, soacra, nepoti), 1 zi, in ziua casatoriei (civile sau religioase, una din doua);
- nasterea unui copil (pentru tata), 10 zile, in 4 luni care preced nasterea;
- decesul sotului/sotiei, copilului propriu sau al sotiei/sotului, mama, tata, socru, soacra, 3 zile, intre deces si inmormantare;
- decesul unui membru apropiat familiei (frate, sora, cumnat, cumnata, bunici, nepoti, 1-2 zile, 2 zile daca persoana are acelasi domiciliu cu angajatul, daca nu, in ziua inmormantarii;
- impartasania sau sarbatoarea laica a copilului sau sau al sotiei/sotului, 1 zi, in ziua evenimentului, daca aceasta este intr-o duminica, sau o zi de sarbatoare ziua de munca urmatoare;
- convocarea in fata unei instante de judecata (in calitate de martor sau inculpat), timpul necesar, cu un maxim de 5 zile, pe durata audierii;
- organizator in sectiile de votare, timpul necesar cu un maxim de 5 zile, la momentul respectiv.
Coabitantii legali au aceleasi drepturi ca si cuplurile casatorite, dar nu si cei care nu au o declaratie de coabitare facuta la ofiterul starii civile al comunei de unde locuiesc.
Cu toate acestea unele comisii paritare (CP 218.00, Comisia paritara nationala a functionarilor, CP 112.00 a garajelor, CP 121.00 curatenie si dezinfectie, CP 220.00 industria alimentara) fac exceptie de la cele scrise mai sus in privinta coabitarii si cer ca proba ca muncitorul sa aiba aceiasi adresa cu partenerul de viata.
Regulile de mai sus sunt valabile si pentru persoanele angajate temporar, joburi studentesti, lucratorilor cu regim redus de lucru, in conditiile in care evenimentul se produce intr-o zi lucratoare a persoanei respective.
********************************************
BELMED, serviciu de mediere a litigiilor comerciale
De regula tranzactiile comerciale intre clienti si intreprinderi se desfasoara fara probleme, totusi in unele cazuri, din varii motive, lucrurile nu sunt asa cum le-au dorit consumatorii. In aceste cazuri trebuie rezolvate problemele intre parti si in general acestea isi gasesc o solutie favorabila dupa ce clientii reclama vanzatorilor o anumita nemultumire fata de produsele (sau serviciile) cumparate.
Cu toate acestea in unele cazuri dialogul intre parti este imposibil si trebuie urmata o alta cale iar primul pas este de a trimite o scrisoare recomandata cu reclamatia respectiva. Daca destinatarul scrisorii recomandate nu da curs reclamatiei atunci se poate vorbii de un litigiu comercial.
Pentru rezolvarea unor astfel de litigii, SPF Economie a infiintat un serviciu in linie, numit BELMED, unde clientii pot fece cunoscuta plangerea lor iar societatea respectiva transmite aceasta reclamatie unui "mediator independent", impartial si neutru, care sa instiinteze partile implicate in litigiu despre o posibila intelegere de comun acord.
Mai multe informatii pe situl BELMED. http://economie.fgov.be/belmed.jsp
**********************************************
Ce drepturi ai in Europa
Comisia Europeana face in prezent o campanie de informare referitoare la drepturile pe care le au cetatenii in materie de securitate sociala, in Uniunea Europeana. Situl Web al campaniei ofera toate informatiile pentru protectia sociala in fiecare tara a UE ( http://ec.europa.eu/social/main.jsp?catId=26&langId=fr ):
- drepturile dintr-o tara anume;
- adresele organizatiilor pentru securitatea sociala, clasate in functie de tara si tematica (somaj, pensie, boala, etc.)
- informatii pentru profesionali (texte juridice, rapoarte, etc.)
- sfaturi, via un formular de contact in linie ( http://ec.europa.eu/citizensrights/front_end/enquiry/index_fr.htm )
- publicatii
UE, coordoneaza sistemele de securitate sociala pentru ca, cetatenii europeni sa beneficieze de o protectie sociala cand voiajaza, lucreaza, studiaza sau se stabilesc intr-o tara a Uniunii Europene.
Mai multe informatii pe situl Securitatii Sociale in Europa. ( http://ec.europa.eu/social/main.jsp?catId=26&langId=fr )
*********************************
Cine si cat mosteneste in caz de deces
In Belgia, partenerul de viata nu mosteneste din oficiu toata averea lasata de decedat, cu atat mai putin coabitantul, daca nu are o declaratie legala facuta la Comuna. De fapt coabitantul, fara o astfel de declaratie nu mosteneste nimic, daca nu exista un testament care sa impuna contrariu. Chiar si cu un testament nu se poate lasa intreaga avere, in cazul cand aveti copii sau parintii sunt inca in viata, deoarece o parte le revine acestora (un sfert pentru fiecare).
In cazul unei coabitari legale, partenerul mosteneste uzufructul locuintei comune si a mobilierului care se gaseste in aceasta, daca nu a fost lasat prin testament unei alte persoane.
In cazul cand sunt in viata mostenitorii legali (parinti, copii), coabitantul nu poate dispune dupa cum doreste de propietatea avuta in comun.
Sotul/sotia, are un statut special, mostenind din oficiu o parte din avere. Aceasta consista in uzufructul ansamblului succesiunii si cel mai putin uzufructul locuintei comune si a mobilierului aflat in aceasta. Contrar statutului coabitarii, aceasta parte rezervata nu se poate lasa prin testament la o terta persoana.
Dar sa vedem regulile legale ale succesiunii, daca nu sunt copii.
Mostenitorii se impart pe categorii si ordinea ierarhiei este determinata de legatura de rudenie cu defunctul.
- prima categorie = copiii si copiii acestora;
- a doua categorie = parintii, fratii (cumnatii), si copiii acestora;
- a treia categorie = bunicii;
- a patra categorie = unchii si nepotii.
Regula spune ca mostenitorii unei categorii superioare ii exclud pe cei de la categoriile inferioare. In cadrul aceleiasi categorii ierarhia este in functie de gradul de rudenie, de apropiere cu defunctul.
In absenta mostenitorilor legali pana la a patra categorie si a vre-unui testament, mostenirea revine statului.
Trebuie stiut ca o mostenire este destul de costisitoare si de multe ori este bine sa va informati inainte de a accepta-o, deoarece uneori datoriile defunctului sunt mai mari decat mostenirea si in cazul acesta, trebuie sa le achitati personal.
In majoritatea cazurilor, o donatie este mult mai interesanta din punct de vedere fiscal decat plata unei succesiuni (testament). Una din donatiile interesante este asa numita "donatie oglinda", valabila atat in cazul unor valori cat si imobile.
***********************************
Concediu de studii in Belgia
In Belgia angajatii pot beneficia de un "concediu de studii", platit, pentru a merge la cursuri de pregatire profesionala sau generala, cu o durata de cel putin 32 de ore pe an. O lista a cursurilor care dau dreptul la concediu de studii o gasiti pe situl SPF. Nu este necesar ca aceste cursuri sa aiba o legatura directa cu postul ocupat de salariat.
De acest concediu de studii pot beneficia toti salariatii din sectorul privat si de stat, sub regimul de lucru full time sau partial, precum si somerii.
Salariatii cu statut de timp partial trebuie sa indeplineasca unele conditii: sa detina un contract de munca, 4/5 minimum sau 1/3 cu orar variabil sau 1/2 acompaniat de un curs de formare profesionala.
Numarul de ore de concediu este decis in functie de cursurile urmate, de exemplu pentru cele profesionale, universitare sau echivalente, generale, numarul maxim de ore de concediu este de 180.
Pentru salariatii in regim de timp partial orele sunt impartite in functie de cele pentru regim complet.
Daca cursurile sunt organizate pe durata unui an scolar, orele de concediu de studii pot fi luate in aceasta perioada de inceput si sfarsit al acestuia. Pentru a asigura o buna organizare a muncii in cadrul intreprinderii, salariatul trebuie sa-si planifice concediu de studii de comun acord cu angajatorul.
Salariatii care beneeficiaza de acest concediu sunt platiti cu salariu normal dar patronul are dreptul sa limiteze retributia la 2.601€ brut/luna.
Daca salariatul indeplineste cerintele mai sus mentionate, patronul este obligat sa-i aprobe cererea de concediu de studii si sa-i plateasca salariu normal.
Patronul poate obtine rambursarea retributiei platite salariatului pentru concediu de studii de la Serviciul public federal, in limita sumei de 20,81€/ora de concediu.
Angajatorul nu poate licentia un salariat (chiar si in aceiasi zi) cand acesta din urma depune cererea de concediu de studii si pana la sfarsitul cursurilor pe care le urmeaza acesta, decat pentru motive foarte grave, care nu au legatura cu aceasta cerere.
*************************************
Pensia dupa urmas in Belgia
Pensia dupa urmas numita in Belgia "pensia de supravietuire" se poate obtine in Belgia de catre persoanele care intrunesc urmatoarele conditii:
- trebuie sa aiba cel putin 45 de ani sau mai putin in cazul unui copil in grije sau sa aiba o invaliditate mai mare decat 66% si sa fi fost casatoriti cu persoana decedata cel putin cu un an inaintea decasului acesteia;
- nu trebuie sa fie recasatorita si nu trebuie sa exercite vre-o activitate profesionala alta decat cele admise in cazul pensiei dupa urmas;
Suma acestei pensii este de maxim 80% din pensia pe care o avea persoana decedata sau din calculul pensiei care ar fi trebuit sa o aibe la varsta de pensionare, cel decedat.
Aceasta pensie nu se acorda coabitantilor cu persoana care a decedat ci numai celor care au fost casatoriti.
Trebuie stiut ca un cumul al pensiei de supravietuire cu pensie normala, se poate face pana la limita de 110% din pensia dupa urmas, pentru o cariera de munca completa (45 ani).
************************************
e-Justice - un raspuns la intrebari juridice
Pe 16 iulie 2010, Uniunea Europeana a deschis situl e-Justice, un birou online care permite accesul la toate justitiile statelor membre. Un raspuns la intrebarile despre justitie, in 22 de limbi se poate obtine de catre cetateni, intreprinderi, avocati sau judecatori, cu ajutorul acestui sit Web.
Continutul sitului, cu 12.000 de pagini, ofera informatii asupra legilor si practicilor in vigoare din statele membre precum si adrese utile.
Informatiile se vor imbunatatii cu ajutorul participarii tuturor statelor UE, in urmatorii 5 ani, dar si cu ajutorul participarii celor care practica dreptul: notari, avocati, judecatori, mediatori etc.
Situl este gerat de Comisia Europeana. Mai multe informatii pe situl Presedentiei belgiene a Consiliului Uniunii Europene. ( http://www.eutrio.be/fr/pressrelease/le-portail-europeen-e-justice-des-reponses-rapides-aux-questions-juridiques-des-citoyen )
***************************************
MyPension - totul despre pensia ta
MyPension este numele sitului lansat de Oficiul national de Pensii, unde lucratorii si pensionarii din regimul salarial, pot consulta dosarul de pensie online. Cu ajutorul acestui servici pe internet cei 3.500.000 de lucratori salariati pot accesa informatiile din dosarul lor de pensie sau pot intreprinde unele demersuri administrative precum:
- verificarea datelor carierei profesionale
- obtinerea unei simulatii pentru banii de pensie in baza datelor existente
- observa evolutia cererii de pensionare
- trimite sau primii mailuri la/de la ONP
Cei 1.900.000 de pensionari din regimul salariati sau independenti pot:
- cunoaste data platii viitoare a pensiei
- comunica sau schimba contul bancar pentru trimiterea banilor de pensie
- curier electronic cu ONP
- schimba datele de contact
- etc
Pentru a accesa la contul vostru fiind garantata confidentialitatea cetateanului si a datelor din dosarele acestuia, identificarea se face la fel ca in cazul completarii declaratiei fiscale online via:
- un lector de carte de identitate electronica sau
- via TOKEN dat de serviciul federal (un tabel de coduri care se cer la autentificarea pe sit si care se obtine de aceiasi maniera ca si in cazul taxonweb.be)
Consultati-va dosarul de pensie ( http://www.onprvp.fgov.be/FR/about/Pages/Mypension.aspx )
***********************************
O zi de sarbatoare care cade in week-end
Majoritatea celor care lucreaza ar fi preferat ca "sarbatoarea muncii", 1 mai, sa fie intr-o zi din saptamana, dar din pacate anul acesta ea este sambata cand nu se lucreaza in Belgia. Ce se intampla in cazul acesta cu ziua libera si cu salariu lucratorilor, vom incerca sa lamurim in randurile urmatoare.
Aceasta zi sau alte zile de sarbatoare care cad in WE se pot recupera de lucratori in decursul aceluasi an, acestia avand dreptul la un total de 10 zile de sarbatoare pe an.
Ziua respectiva se va inlocui cu alta din timpul saptamanii si se va decide de comun acord cu conducerea intreprinderii data acesteia. Ele se pot stabilii in consiliu intreprinderii, de comun acord cu sindicatele si patronii, printr-un acord colectiv intre muncitorii si patroni, sau eventual printr-un acord individual intre muncitori si patroni.
Totodata aceste zile pot fi fixate printr-o decizie a Comisiei paritare (ex.cea din constructii care stabileste schimbarea datei de 25 decembrie 2010 care este tot intr-o sambata, cu 27 decembrie 2010).
In afara celor 10 sarbatori legale mai sunt inca 3 pentru comunitatile din Belgia: 11 iulie pentru Flandra, 17 septembrie pentru Comunitatea franceza si 15 noiembrie pentru cea germana.
In general zilele de sarbatoare sunt platite la fel ca si zilele normale de munca, supuse taxelor ONSS si precontului profesional. Chiar daca muncitorul este in concediu de odihna sau de boala aceste zile se platesc normal.
***********************************
Completati declaratia fiscala via Tax-on-Web
Odata cu primavara au inceput sa incolteasca prin cutiile postale, nedoritele plicuri bej de la fisc, (declaratiile fiscale) urate de multi sau adorate de unii. Metoda cea mai simpla este sa completati aceasta declaratie fiscala via Tax-on-Web, avand ca data limita 15 iulie 2010, in loc de 30 iunie pentru declaratiile pe hartie.
Daca folositi pentru prima data acest servici Web, trebuie sa va inscrieti pe sit si sa cereti un cod de acces personal, care va venii prin posta. Daca posedati o carte de identitate elecetronica si un lector de carte puteti completa declaratia fiscala electronica imediat, identificandu-va cu ajutorul acestui sistem (info pe situl www.eid.belgium.be).
Mai multe informatii pe situl SPF Finante. ( http://minfin.fgov.be/portail2/fr/themes/declaration/doormat-2012.htm )
Completeaza declaratia pe situl Tax-on-Web. ( http://ccff02.minfin.fgov.be/taxonweb/app/citizen/public/taxbox/home.do )
*************************************
De ce drepturi sociale beneficiati daca plecati din Belgia
Daca pana acum sa tot scris de ce drepturi aveti in Belgia, trebuie scrise si cateva randuri in sens invers, adica ce drepturi aveti daca plecati din Belgia sa traiti, sa munciti sau sa studiati in alta tara europeana.
Unele drepturi ale securitatii sociale (alocatii familiale, asigurari de sanatate, pensii, etc) ( https://www.socialsecurity.be/ )sunt mentinute, altele nu.
Pentru a stii care dintre aceste drepturi sunt mentinute si in ce conditii, exista situl securitatii sociale un portal care a fost facut cu ajutorul SPF securitate sociala, Banque-carrefour, BCSS si Smals, unde puteti obtine toate informatiile privitoare la stabilirea in strainatate, in functie de situatia voastra.
Este sufiecient sa dati un clik pe: nationalitate, tara de destinatie, si statutul vostru, plus subiectul asupra caruia vreti sa obtineti informatia si va apare drepturile pe care le aveti in materie de securitate sociala.
Aceasta aplicatie se adreseaza muncitorilor, independentilor, functionarilor, muncitorilor frontalieri, muncitorilor detasati, pensionarilor, studentilor, etc.
Aplicatia respectiva nu este destinata celor care pleaca in strainatate in vacanta sau care vin sa lucreze sau sa studieze in Belgia.
Aveti aceasta aplicatie ( https://www.socialsecurity.be/CMS/fr/leaving_belgium/index.html )
**************************************
Concediul de odihna - cateva principii
La cate zile de vacanta are dreptul muncitorul in Belgia ? - numarul zilelor de vacanta este in raport cu prestatia acestuia din anul trecut.
Pentru lucratorii full time, numarul zilelor de concediu este 20 de zile (in regim de 5 zile/saptamana) si 24 de zile (in regim de 6 zile/saptamana).
Pentru lucratorii timp partial, depinde de prestatia acestora cu un an in urma.
Fixarea perioadei de concediu
In afara unei perioade de intrerupere colectiva a activitatii intreprinderii, concediul anual trebuie fixat de comun acord intre muncitor si patron.
Pentru a evita discutiile care pot apare pe tema asta, o procedura de cerere si aprobare a fost introdusa in sanul intreprinderilor.
Legislatia impune prea putine regului, din care amintim:
* concediul trebuie acordat inainte de 31 decembrie;
* muncitorul trebuie sa beneficieze de cel putin o saptamana de vacanta, continua;
* muncitorilor care au facut o cerere, patronul trebuie sa le acorde intre 1 mai si 31 octombrie:
- 3 saptamani consecutive, pentru muncitorii cu varsta de mai putin de 18 ani (la 31 decembrie, anul in curs)
- 2 saptamani consecutive pentru ceilalti muncitori.
* sefii de familie au prioritate daca doresc sa-si ia concediu in perioada vacantelor scolare
* pentru stabilirea zilelor de concediu restante, trebuie tinut cont de interesele intreprinderii
* concediu nu poate fi luat cu jumatate de zi, cu exceptia ca:
- patronul sa-si dea acordul
- numai 3 zile pot fi fractionate in jumatati de zi
- in caz de jumatati de zi de concediu, acestea trebuiesc completate cu jumatati de zi de inactivitate
In concluzie fiecare intreprindere poate sa stabileasca reguli complementare in privinta fixarii zilelor de vacanta, prin adaptarea regulamentului de munca.
Patronii pot determina singuri criteriile obiective de acordare a concediului de odihna.
ATENTIE: muncitorii trebuie sa-si ia totalitatea zilelor de concediu legal in decursul anului respectiv. El nu poate renunta la acesta, deoarece va pierde banii de concediu acordati.
Unele aranjamente intre patron si muncitor se mai fac, cu toate ca nu sunt legale, pentru decalarea concediului in anul viitor, dar daca acesta nu este corect, in fata legii nu puteti justifica un concediu neefectuat.
***************************************
Drepturile pasagerilor in cazul anularii/intarzierii voiajelor aeriene
Comisia Europeana si CRIOC, face public obligatiile companiilor aeriene fata de pasageri in cazul anularii/intarzierii zborurilor. Pasagerii sunt indreptatiti sa ceara de la companiile aeriene: informatii, mancare si bautura, cazare la hotel, rambursarea cheltuielilor pentru repatriere (in cazul celor care au facut-o prin alte mijloace de transport).
Cu cine se ia legatura ? - Compania aeriana este singura entitate juridica care trebuie sa raspunda in fata clientului. Agentia de voiaj poate ajuta clientul doar cu informatii.
Daca clientul decide sa anuleze un voiaj organizat ? - In principiu un client care este blocat intr-un aeroport nu poate anula voiajul organizat, dar o asigurare de anulare poate fi foarte utila in cazul acesta.
Daca clientul decide sa prelungeasca sejurul sau pentru a avea numarul de zile prevazute de voiaj ? Chiar daca clientul decide sa prelungeasca sejurul pentru a beneficia de numarul de zile de vacanta platite, acesta nu poate modifica zborul retur, sub pretextul ca zborul la dus, a fost prelungit din motive diferite.
Daca clientul a rezervat un hotel si nu se poate prezenta ? - Daca este un voiaj organizat, clientul poate cere agentiei de voiaj sa-i fie restituita suma banilor pentru zilele (hotelier sunt noptile) pierdute. Daca rezervarea a fost facuta separat pentru biletul de avion si hotel, atunci va pierde banii acontului pentru hotel.
Pentru aceasta este buna o asigurare de anulare chiar si in cazul rezervarii la unele hoteluri.
Adrese utile:
Autoritatile belgiene responsabile sunt:
Coordonnées:
SPF Mobilité et Transports
Denied Boarding Authority
Cellule de Communication Externe
City Atrium – Rue du Progrès 56
1210 Bruxelles
Fax : + 32 2 277 40 73
passenger.rights@mobilit.fgov.be
si www.mobilit.fgov.be/fr/air/passag.htm
Numar de telefon: 00 800 67 89 10 11
Daca aveti probleme cu un zbor de pe unul din aeropoartele Uniunii Europene, trebuie sa introduceti plangerea la organismul de control al tari membre respective, a carei coordonate in functie de tara sunt AICI. ( http://ec.europa.eu/transport/air_portal/passenger_rights/doc/2005_01_31_national_enforcement_bodies_en.pdf )
*******************************************
Un sit de reclamatii impotriva administratiei publice
Comisarul guvernamental Guido de Padt a deschis un sit internet care permite cetatenilor sa denunte orice neregula din sectorul public, indiferent ca este de natura financiara, ecologica sau tine de resursele umane. Este suficient sa intrati pe situl Gaspillage.be (www.verspilling.be/ varianta Nl) si via formularul sitului sa reclamati neregula observata din sectorul public. Reclamatiile pot fi diverse, incepand de la denuntarea utilizarii frauduloase a banului public, pana la serviciile necorespunzatoare a functionarilor publici, in relatia lor cu cetatenii.
Totodata se pot venii cu sugestii menite sa imbunatateasca serviciile publice sau sa fie cheltuiti mai just banii investiti de stat. In tot cazul, un sit util, care poate imbunatatii serviciile catre populatie, in cazul in care reclamatiilor facute de cetateni pe acest sit, isi vor urma cursul normal.
*********************************************
Cererea de naturalizare in Belgia
Pentru cei care au stat mai mult pe aceste meleaguri vine o zi in care gandurile se indreapta spre cetatenia belgiana.
Cum putem introduce o astfel de cerere vom incerca sa lamurim in randurile ce urmeaza.
Cererea de naturalizare se poate introduce la ambasada sau consulatul tarii unde domiciliaza persoana care face cererea.
Daca locuiti in Belgia, trebuie sa va adresati la ofiterul starii civile de la Comuna in care domiciliati.
Cererea este transmisa apoi la Camera Reprezentantilor care decide suveran acordarea nationalitatii belgiene.
Deveniti belgian la data publicarii in Monitorul oficial belgian ( http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/welcome.pl ), al actului de naturalizare. Mai multe informatii se pot obtine de la Camera Reprezentantilor.
Care sunt conditiile care trebuie indeplinite pentru naturalizare ?
- Persoana care cere naturalizarea trebuie sa aiba cel putin 18 ani;
- Trebuie sa domicilieze legal in Belgia, de cel putin 3 ani;
- Pentru refugiatii politici si apatrizi sunt suficienti 2 ani;
- Rezidenta in strainatate poate fi asimilata in Belgia (Camera Reprezentantilor se pronunta asupra acestui lucru).
Daca sunt belgian copiii mei devin belgieni ?
Daca deveniti belgian, copiii vostrii de mai putin de 18 ani, asupra carora exercitati autoritatea parentala precum parinte sau adoptant, devin automat belgieni, la aceiasi data cu voi.
Pentru mai multe informatii puteti accesa siturile:
- Camerei Reprezentantilor ( http://www.dekamer.be/kvvcr/index.cfm?language=fr )
- Serviciului public federal, afacerile straine, serviciul nationalitate ( http://diplomatie.belgium.be/fr/ )
- Serviciul public federal, Justitie, serviciul nationalitate ( http://just.fgov.be/ )
- Ambasada sau consulatul tarii de rezidenta din strainatate ( http://diplomatie.belgium.be/fr/Services/Ambassades_et_consulats/ambassades_et_consulats_belges_a_l_etranger/ )
- Comuna voastra de rezidenta.
************************************
Cine nu completeaza declaratia fiscala ?
O procedura fiscala noua care va intra in vigoare in Belgia, de la 9 martie 2010, arata ca persoanele care nu au o activitate profesionala nu sunt obligate sa completeze o declaratie fiscala. Administratia fiscala nu trebuie sa trimita cetatenilor un formular spre completare daca castigurile impozabile ale acestora sunt inferioare la:
- cota de castig scutita de impozit pentru o persoana singura (6.150€ pentru impozitul pe 2009 - castigurile din 2008, 6.690€ pentru impozitul din 2010 - castigurile din 2009 si respectiv 2011 castigurile din 2010);
- cota castigurilor scutite de impozit a celor casatoriti sau care coabiteaza legal (12.300€ pentru impozitul pe 2009 - castigul din 2008, 13.380€ pentru impozitul din 2010 si 2011).
Pentru impozitul din 2010 (castigul din 2009) sunt scutiti de declaratuia fiscala contribuabilii:
- care pentru impozitul din 2009 si 2010 nu au de declarat decat pensiile legale, dupa urmas sau alte rente impozabile;
- carora li sa retinut un acont profesional cuprins intre 0,01 si 180€ pentru anul 2009. In cazul unei impozitari comune, limita de 180€ este mentinuta pentru ambele persoane si nu cate 180€ de fiecare.
Aceasta dispensa a obligatiei de completare a declaratiei fiscale nu este valabila pentru contribuabilii care:
- au castiguri de natura straina;
- pentru declaratia fiscala anterioara au introdus formularul pe o alta cale decat via "Tax On Web" - functionari;
- au facut achitari anticipate pentru impozitul pe 2010;
- sunt decedati in decursul anului 2009, nici pentru mostenitorii legali, desemnati sau pentru donatori;
- cei radiati din oficiu;
- rezidentii in strainatate;
- cei fara adresa cunoscuta.
***********************************
Brosura "Recouvrement amiable de dettes"
SPP integrare sociala a publicat brosura "Recouvrement amiable de dettes" a platii datoriile... dar nu cu orice pret. Aceasta publicatie abordeaza schimbarile survenite incepand cu 17 aprilie 2009 in ceea ce privesc platirea datoriilor la mica intelegere, dar si diferentele dintre acoperirea datoriilor la intelegere si cea judiciara. O lista de adrese utile in caz de abuz asupra restituiriii datoriilor sau in caz de probleme financiare, sunt publicate in aceasta brosura.
Consultati brosura "Recouvrement amiable de dettes" pentru mai multe informatii. ( http://economie.fgov.be/fr/litiges/plaintes/quelles_matieres_plainte_aupres_ADCB/Endettement_recouvrement_amiable_dettes/ )
***********************************
Ce este si ce rol are CPAS in Belgia ?
Legea belgiana a "centrelor publice de actiuni sociale" (CPAS) dispune ca toate persoanele au dreptul la un ajutor social si are ca obiectiv ca fiecare cetatean sa duca o viata conforma cu demnitatea umana. Organizata pentru fiecare comuna belgiana si considerata ca un serviciu public autonom, CPASul acorda persoanelor fara resurse materiale un ajutor social sau un venit de integrare sociala, RIS (inainte se numea "minimex"), sau ajutor in natura sau prestatii.
In concluzie CPASul este responsabil cu ajutorul social (ajutor financiar, medical, psihologic, etc) pentru toti locuitorii unei comune, care fac o cerere si care indeplinesc conditiile necesare.
Informatii
Federatia CPAS
tel: 081/24.06.11
mail: comuna ta@uvcw.be
sit: http://www.uvcw.be/espaces/cpas/
************************************
Dreptul de a absenta in timpul preavizului
Pe durata preavizului salariatul poate absenta de la lucru, fara sa-si piarda salariu, pentru a-si cauta un alt loc de munca. Acest drept de a absenta se poate exercita o data sau de doua ori pe saptamana de catre salariat, daca castigul anual nu depaseste 30.327€ brut iar durata acestei absente nu poate depasii mai mult de o zi pe saptamana (se poate lua de doua ori cate o jumatate de zi).
Legea ofera dreptul salariatului sa lipseasca pentru a-si cauta alt serviciu, fara sa informeze sau sa ceara acordul angajatorului. Angajatorul nu poate impiedica lucratorul sa-si caute alt serviciu sau sa-i fixeze perioadele de absenta si nu-i poate cere o justificare a cautarii serviciului respectiv.
**************************************
Dreptul de a absenta de la serviciu
Un angajat isi poate motiva absenta de la serviciu datorata unor evenimente imprevazute, dar trebuie sa anunte aceasta sefilor sai, cat mai repede posibil. Acesta nu va fi platit, dar nici nu poate fi sanctionat pentru absenta. Legea belgiana permite ca un salariat sa absenteze pentru "motive grave", care sunt impartite in trei categorii.
Prima este pentru motiv de boala, accident si spitalizarea unei persoane apropiate, adica cineva care locuieste in aceiasi casa sau a unei rude de gradul intai (parintii, socrii, copiii...).
A doua este pentru motiv de distrugeri materiale grave la bunurile lucratorului, precum incendiul casei, inundatii sau catastrofe naturale.
A treia este pentru motiv de prezentare in fata justitiei, cand persoana respectiva este martor sau inculpat intr-un proces.
Mai pot exista si alte motive pe care angajatorul le stabileste de comun acord cu angajatul, la semnarea contractului de munca.
Lucratorul poate absenta pe durata unei perioade necesare rezolvarii acestor probleme, dar aceasta nu poate depasii 10 zile de munca in decursul unui an.
In cazul lucrului pe timp partial maxima de 10 zile se reduce proportional iar pentru un serviciu de jumatate de timp este de maxim 5 zile.
Salariatul este obligat sa previna in prealabil angajatorul sau iar in cazul cand nu o poate face imediat trebuie sa anunte in cel mai scurt timp.
Angajatorul poate cere o proba a motivului invocat de absenta. In principiu, fara o dispozitie contrara sectoriala sau de intreprindere, aceste perioade de absenta nu sunt platite, dar sunt luate in calcul ca find absente justificate pentru concediu cu plata si prima de sfarsit de an.
Angajatul nu este obligat sa presteze alta data orele de absenta pentru motive grave. Cu toate aceasta pot exista intelegeri intre angajator si angajat pentru prestarea acestor ore pierdute.
************************************
Totul despre "Securitatea sociala" din Belgia
SPF Sécurité sociale, a publicat editia 2009 a brosurii "Tot ce trebuie stiut despre securitatea sociala" din Belgia. In paginile acestei brosuri este explicat in detaliu cum functioneaza sistemul de solidaritate belgian.
Printre titlurile care retin atentia, putem numii:
* Ce este securitatea sociala ?
* In ce domenii intervine aceasta ?
* Cum este finantata ?
* Exista vre-o diferenta intre prestari sociale si ajutor social ?
* Care sunt diversele indemnizatii si alocatii, dar si suma lor ?
* Care sunt cele mai importante date si statistici bugetare ?
* etc
Acest document practic se adreseaza tuturor persoanelor in cautare de informatii specifice acestui domeniu, dar este foarte util si celor care doresc sa stie cum este organizat acest sistem in Belgia, pe care odata mai devreme sau mai tarziu vor trebui sa-l foloseasca.
Pentru a intra in posesia aceastei brosuri, incarcati pdf-ul de AICI http://www.socialsecurity.fgov.be/docs/fr/publicaties/alwa/alwa2009_jul_fr.pdf
sau comandati-o gratuit de la SPF Sécurité sociale la e-mail : social.security@minsoc.fed.be, tél. : 02 528 60 11
***************************************
Statutul de Titres-Service in Belgia
Lucratorii cu statut de Titre-Services din Belgia, se ocupa cu diferite munci la domiciliul particularilor: curatenia locuintelor, spalat si calcat rufe, mici lucrari de croitorie, gatit, facut cumparaturile, unele munci exterioare, gradinarit etc.
Toti acesti lucratori fac parte din sectorul Centralei HORVAL ( http://www.horval.be/ ) si depind de Comisia paritara 322.01
Pentru negocierile pe care aceasta centrala sindicala le desfasoara cu patronatele sa luat in cont statutul de ajutor casnic si ajutor familial, care exista inaintea statutului de Titres-Services, in Belgia.
Negocierile au fost pe urmatoarele teme:
* Salariu - adaugarea unui barem nou - se va trece la 10,08€/ora dupa al treilea an de vechime (9,48€/ora la intrarea in serviciu, 9,85€/ora dupa un an de vechime si 9, 98€/ora dupa al doilea an de vechime)
* Haine de lucru - daca va intretineti singuri hainele de lucru, aveti dreptul la 0,10€ pe zi lucrata, incepand cu 1 iulie 2009 si 0,20€/zi lucrata din 1 iulie 2010
* Pre-pensie - daca aveti 58 de ani inainte de 31.12.2010 si cel putin 2 ani de activitate si dispuneti in acelasi timp de anii de munca necesari, aveti dreptul la pre-pensionare
* Prima de sfarsit de an - in 2009 mentinerea primei de 4% din salariu anual brut. In 2010 prima va ajunge la 4,15% din salariu brut anual. Se vor lua in calcul pentru prima si concediu de maternitate si somajul economic (max. 26 zile).
* Prima sindicala - in 2009 ea este de 65€ in 2010 este de 80€
* Somajul economic - compensatii pentru zilele de somaj economic printr-o indemnitate de 1,5€/zi cu un maxim de 18€/an (12 zile).
* Timp si bani de deplasare - Pentru deplasarile de mai putin de 2 ore, intre 2 clienti si plus de 1 kilometru, o indemnitate de 0,0744€/km va fi acordata, cu un maxim de 0,5€ pe deplasare.
* Cheltuieli de transport - ameliorarea cheltuielilor de deplasare incepand cu primul kilometru:
- transportul public, 75% din abonamentul biletului de tren
- masina, 75% din valoarea biletului de tren,
- bicicleta, 0,20€/km.
Deplasarea intre 2 clienti:
- transport public, 100% din valoarea biletului de tren
- masina: 0,13€/km
- bicicleta: 0,20€/km
Pentru cumparaturi facute pentru client:
- transport public 100% din biletul de tren
- masina 0,2156€/km
bicicleta: 0,20€/km.
In randurile urmatoare vom vedea unele aspecte legale ale acestui statut:
* Durata de incercare (proba) - aceasta variaza de la 7 la 14 zile (inainte era 3 zile). Daca in contractul de munca este specificat "perioada de proba" dar nu si o data anume, atunci perioada de proba este de 7 zile.
Toate suspendarile de contract facute in perioada de proba (boala, vacanta, accident etc) va prelungii perioada de proba cu un maxim de 7 zile, dar aceasta nu poate depasii niciodata 21 de zile.
* Terminarea contractului de munca, de durata determinata - Nu se poate pune capat unui astfel de contract de niciuna dintre parti. Cel care intrerupe un astfel de contract, trebuie sa plateasca partii adverse o indemnitate egala cu suma banilor salariului pana la sfarsitul contractului, fara a fi mai mare de dublul salariului care corespunde unui preaviz pentru un contract cu durata nelimitata.
* Suprimarea diferentelor dintre categoriile A si B - incepand cu 1 septembrie 2009, daca pentru toti lucratorii incheierea unor contracte de munca in perioada a trei luni succesive, nu insemna si automat incheierea unui contract de munca pe durata nedeterminata, in a patra luna, angajatorii sunt obligati sa faca acest contract pe durata nedeterminata, tuturor angajatilor care indeplinesc aceasta conditie.
* Durata minima de prestatii de munca - De la 1 septembrie 2009, durata minima de prestatii de munca este de 3 ore minimum.
Mai multe informatii pe situl FGTB - HORVAL http://www.fgtb-bw.be/contact-alimentation.php
**************************
Un sit cu legislatie pentru restructurarea intreprinderilor in Belgia
Ministrul Muncii, Joëlle Milquet (cdH), a anuntat deschiderea sitului www.restructurations.be care permite consultarea tuturor reglementarilor si procedurilor in vigoare, aplicate in caz de restructurarea intreprinderilor.
Acest sit care regrupeaza mai multe informatii in materie de restructurari, face parte din planul de relansare economica aprobat la sfarsitul lui 2008, de catre guvernul federal.
Acest portal permite consultarea rapida a regulamentelor si procedurilor aplicate in caz de restructurare si a tuturor posibilitatilor oferite de diferitele autoritati din Belgia.
Muncitorii vor gasii pe acest sit informatiile necesare in ceea ce priveste restructurarea in intreprinderea lor si consecintele acesteia asupra muncii lor, dar si ce drepturi au, datorita acesei masuri.
*****************************
Complement la alocatiile familiale
Pentru motivarea personalului, patronii pot acorda diferite avantaje scutite de cotizatiile ONSS. In principiu toate veniturile sunt supuse unor cotizatii pentru securitatea sociala.
Este cazul salariului si a tuturor avantajelor platite in bani, la care lucratorul are dreptul de la patron, datorita angajamentului sau. Exceptiile sunt foarte limitate si printre acestea se numara si complementul de alocatii familiale legale.
Acestea sunt excluse de la plata cotizatiilor de securitate sociala, cu unele precautii. Astfel toti angajatorii care ofera angajatilor avantaje de ordin social complementar, trebuie sa le dea la toti salariatii intreprinderii sale sau cel putin la aceiasi categorie de salariati.
Toate diferentele de alegere a personalului caruia i se atribuie aceste avantaje, trebuie sa se bazeze pe criterii obiective. Pentru complementul alocatiilor familiale ONSS (organismul care incaseaza cotizatiile sociale) fixeaza regulile: 50€ pe luna pentru fiecare copil si nu mai mult.
Ce este in plus de aceasta suma va fi considerata ca facand parte din categoria celor pentru care se plateste cotizatia sociala. Aceasta este o decizie interna a acestui organism, care incredibil, nu se bazeaza pe nicio lege. Pentru aceasta fiecare patron care vrea sa acorde un astfel de avantaj, trebuie sa-l mentioneze clar intr-o conventie colectiva de munca sau intr-o anexa a regulamentului de munca.
Din punct de vedere fiscal, prestatiile familiale extralegale sunt in intregime deductibile pentru patron si constituie un avantaj in natura impozabil pentru lucrator.
*****************************
Absolvirea datoriilor fiscale in Belgia
Stiati sau nu, ca in anumite conditii fiscul belgian va poate sterge datoriile pe care le aveti ? ei bine este adevarat, in ultimii trei ani 1994 de contribuabili au beneficiat de acest gest din partea Statului.
Gestul nu este un cadou facut de fisc, el este urmarea legii care permite ca directorul general sa stearga in totalitate sau partial, o datorie fiscala (surséance), in anumite conditii. (anexez alaturat un link pdf cu detalii asupra acestui subiect Clik AICI http://www.ipcf.be/Uploads/Documents/doc_578.pdf )
Nu toate cererile depuse sunt aprobate de fisc, ci numai acelea care se incadreaza in conditiile explicate in pdf-ul de mai sus.
Iertarea datoriilor, prevazuta prin lege, trebuie sa permita contribuabilului sa scape de datoriile fiscale. Aceasta este acordata numai o singura data, cu conditia ca individul sa nu fi fraudat vreodata fiscul si ca este de buna-credinta.
Astfel directia regionala din Liège (care includ si Namur, Luxembourg si Brabant wallon) au aprobat 624 din aceste cereri.
In Flandra, Gandul a sters cele mai multe datorii cu 43,7% de raspunsuri pozitive iar Anversul cele mai putine (17%). Daca ar fi sa facem un calcul la nivel federal atunci 47% au fost acordate in Valonia, 37% in Flandra si 16% la Bruxelles.
*********************************
Completarea declaratiei fiscale Belgia - imprumutul ipotecar si asigurarea viata
Am sa incerc prin acest articol sa arat cum trebuie facut calculul pentru completarea declaratiei fiscale anuale din Belgia, in ceea ce privesc imprumutul ipotecar (casa, apartament, teren) si asigurarea pe viata.(assurances-vie, asigurarea sumei in caz de deces, a persoanei care a imprumutat banii).
Am sa folosesc aceleasi rubrici ca in declaratia fiscala (cea noua pentru anul 2009, castiguri 2008) si aceleasi coduri, pentru a se intelege mai bine.
In primul rand se stie ca institutia care a acordat imprumutul ipotecar si cea care a facut asigurarea pe viata (a soldului ramas care trebuie restituit in caz de deces), trimite in fiecare an cate o dovada scrisa sub forma unui extras de cont (bancile), sau scrisoari, din care reiese suma imprumutata(am sa le numesc simbolic SI), suma platita (SP), interesul platit (IP), si respectiv suma asigurarii pe viata (AV).
Acestea sunt documentele cu ajutorul carora facem calculul pentru completarea declaratiei si totodata documentele a caror copii le trimitem in anexa, fiscului.
Completarea declaratiei.
Sa luam cazul unei familii de 2 persoane, fara copiii sau alte persoane in grije, care a facut un imprumut de 100.000€, in 01 ianuarie 2001, pentru a cumpara o locuinta.
In 2008 banca a trimis extrasele de cont din care reiese ca cele 2 persoane au imprumutat suma (SI) de 100.000€ si au platit un interes (IP) pentru acesta suma, de 5000€, rambursare capital (RC) de 6000,5 € si totodata suma asigurarii viata din 2008 pentru sot a fost 500€(AVsot) si pentru sotie a fost 300€(AVsotie).
La Cadrul XIII din declaratie aveti rubrica 1138-26 unde trebuie repartizat rambursarea de capital (RC), pe care trebuie sa o repartizam pentru cei doi si o facem astfel:
rubrica 1138-26 (sot) = 6000,4 si rubrica 2138-93 (sotie) = 0,01 (puteti impartii suma si altfel, nu are importanta)
la rubrica 1140-24 si respectiv 2140-91 trecem 01.01.2001 (data imprumutului)
la rubrica 1148-16, 1149-15 si respectiv 2148-83, 2149-82 trecem 50 p.c. (adica repartizam imprumutul cu 50% pentru fiecare)
1136-28 bifam DA (dupa ce cititi daca este cazul vostru, eu bifez DA pentru exemplul dat)
- in cartea anexa pe care o primiti impreuna cu declaratia de completat, de la fisc, la capitolul XIII, aveti un tabel precum cel din imaginea de mai jos, din care alegeti suma pentru anul 2001, pentru 0 persoane in grije, respectiv 57.570,00 (evident ca alegeti in functie de situatia voastra familiala, eu am ales ca exemplu suma respectiva);
- aplicam formula asa:
IP(ex.5000) x 57570
----------------------------- = 2878,5
SI(ex.100.000)
si trecem la rubrica 1358-97 = 2875,5 respectiv 2358-67 = 2878,5 (repet pentru exemplul nostru, pentru voi in functie de datele voastre)
Pentru prima de asigurare viata:
rubrica 1351-07 aplicam aceiasi formula, folosind tabelul de la asigurare viata (in general aceleasi sume ca la imprumut):
AVsot (500) x 57570 AVsotie (300) x 57570
------------------------------- = 287,85 -------------------------------- = 172,71
SI (100.000) SI (100.000)
deci la rubrica 1351-07 = 287,85 iar la 2351-74 = 172,71 (repet pentru exemplul nostru, voi treceti datele voastre)
la rubrica 1353-05 [trecem AVsot (500) - 287,5] = 212,5 iar la rubrica 2353-72 [trecem AVsotie(300) - 172,5] = 127,29
ATENTIE: treceti cifrele cu datele voastre si nu pe cele din exemplul dat de mine, facut pentru a intelege formula de calcul.
***************************************
ASBL - suspendarea depunerii listei de membrii
Incepand cu 29 mai 2009, depunerea obligatorie la tribunal, a listei de membrii a unei asociatii fara scop lucrativ (ASBL), a fost suprimata.
Pana acum un ASBL trebuia, in fiecare an, sa depuna un registru care sa contina: numele, prenumele si adresa tuturor membrilor adunarii generale a ASBL, la grefierul tribunalului de comert.
Obligatia de a depune aceasta lista era motivata de faptul ca se dorea verificarea ca 60% din membrii asociatiei sunt de netionalitate belgieni.
Pana acum cattiva ani aceasta conditie era ceruta pentru a obtine responsabilitatea juridica ca ASBL, dar aceasta conditie discriminatorie a fost suprimata, de unde si inutilitatea depunerii listei de membrii.
****************************************
Concediu fara plata
Concediu fara plata este accesibil tuturor lucratorilor (muncitori, functionari...) si pentru orice tip de contract (de durata nedeterminata, determinata, timp partial), el reprezentand o suspendare a executarii contractului de munca.
Asta inseamna ca in cadrul acestui concediu un angajator si un angajat, sunt de acord asupra faptului ca un serviciu efectuat de cel din urma, nu va fi efectuat pe o perioada de timp.
Deci aceasta este o suspendare temporara a contractului de munca, fara plata.
Cum nu exista o reglementare specifica pentru acest concediu, partile (angajator, angajat) trebuie sa cada la o intelegere asupra modalitatii acordarii si duratei acestui tip de concediu.
Aceste modalitati de intelegere, in unele intreprinderi sunt reglementate de conventiile colective de munca (CCT).
Asta inseamna ca in unele intreprinderi se poate obtine concediu fara plata datorita CCT.
In ceea ce priveste salariul pe timpul acestui concediu... foarte simplu - angajatorul nu este obligat sa-l plateasca, de unde si numele de concediu fara plata.
Exista cazuri, bineinteles mai rare, in care patronul poate oferi un avantaj financiar lucratorului sau.
Totodata o masina de firma pe care patronul o lasa angajatului in perioada concediului fara plata, constituie un avantaj in natura, deci un ajutor financiar pentru acesta.
In nenumarate cazuri, in Belgia, concediul fara plata insoteste un concediu de maternitate, pentru a rezolva unele probleme referitoare la cresterea sau sanatatea copilului.
********************************
Sindicatele si rolul lor in Belgia
Auzim adesea de sindicate in Belgia (CGSLB, CSC, FGTB, CAPAC) si pentru aceasta vom incerca sa lamurim rolul acestora in societatea belgiana.
Trebuie stiut ca sindicatul este un organism de consultare, care apara si gestioneaza interesele lucratorilor, fata de sefii de intreprinderi, de organizatiile patronale sau puterile publice.
Pentru a indeplinii aceasta functie, sindicatul trebuie sa dispuna de:
- un serviciu de studiu si documentare, care sa analizeze problemele legate de legislatia muncii, fiscalitete si securitate sociala...
- un serviciu juridic care se ocupa de problemele securitatii sociale si de toate litigiile provenite din relatiile de munca
- un serviciu de presa si comunicatii care asigura comunicarea intre sindicat si opinia publica.
Atributiile sindicatului sunt:
- sa informeze asupra drepturilor si obligatiilor, in cadrul asigurarii somajului;
- sfatuieste si indruma pe cei care cer alocatia de somaj;
- servesc ca intermediari intre lucratori si Oficiul National al Muncii (ONEM);
- elibereaza lucratorului care cere somaj, documentele necesare, pentru ca acesta sa poata beneficia de acest ajutor material;
- plateste (cum este cazul CAPAC) alocatia de somaj (sau de asteptare)
Organizatiile sindicale pot organiza grevele lucratorilor nemultumiti de conditiile de munca si in acelasi timp pot incheia si semna conventii colective de munca (CCT).
Rolul sindicatelor este mult mai mare decat aceasta descriere simpla pe care am facut-o aici, dar care reprezinta in linii mari activitatea acestor organisme belgiene.
*******************************
"Avantajele in natura" in Belgia
"Avantajele in natura" sunt considerate de fiscul belgian ca un salariu si sunt sumise precontului profesional si impozitului pe venit.
Ce considera fiscul ca "avantaj in natura":
1. avantajele care pot fi calculate de maniera forfetara
2. avantajele care sunt detarminate de valoarea efectiva a lor
Primele avantaje sunt cuprinse in legea fiscala. De exemplu: masina de societate, imprumuturi la interes 0% sau preferentiale, punerea la dispozitie a unui calculator, chiria platita de intreprindere, plata facturilor de gaz si electricitate de catre intreprindere... etc
Aceste interventii forfetare pot fi in unele cazuri foarte interesante, cumulate cu salariul.
Avantajele in natura care nu sunt contabilizate in aceasta lista prevazuta de legea fiscala, nu sunt considerate ca forfetare si sunt calculate dupa valoarea efectiva a lor.
Un exemplu de acest gen de avantaj in natura este utilizarea GSM-ului.
Avantaje extra-legale
1. Masina de societate. Avantajul in natura care decurge din utilizarea unei masini de societate pentru o folosinta personala, este determinata prin numarul de kilometrii parcursi pentru folosirea privata. Aceasta implica kilomerii parcursi in scop privat, dar si deplasarea la locul de munca, care sunt multiplicati cu un tarif pe kilometru si depind de puterea fiscala (CP) a masinii.
De la 1 ianuarie 2004 pentru determinarea de maniera forfetara a avantajelor in natura, numarul kilometrilor pentru uzaj privat este estimat intre 5.000 si 7.500 km (ce era inainte destinat sectorului public, a devenit o regula generala)
Aceasta regula a fost determinata de o circulara fiscala, ceea ce este in realitate o interpretare a fiscului, dar nu are o baza legala.
Pentru orice persoana care locuieste la mai putin de 25 km de locul de munca, sau 25 km exact, limita de 5.000 km este luata in considerare, iar pentru aceia care locuiesc la mai mult de 25 km de locul de munca, limita este de 7.500 km.
Acest numar de kilometrii este inmultit cu tariful pe km si depinde de puterea fiscala a masinii. In situatii extraordinare, fiscul poate devia de la aceste limite.
Exemplu: Un angajat care locuieste la 50 km de locul de munca si care are o masina de societate cu o putere de 9 CP si care face 15.000 km in scop privat, pe an, trebuie sa declare un avantaj in natura, anual de 2.064,75€ (7500 km X 0.2753 euro/km). Acest angajat cere in declaratia sa de impozit, reducerea cheltuielilor profesionale pentru masina, care este determinata astfel: 11.000 km (220 zile de munca x 50 km) X 0.15 €/km = 3.028,30 €, o crestere de 1.000€ deci.
Din 2005, o contributie de solidaritate asupra masinilor de societate, bazata pe eliminarea de CO2 a masiniilor, este ceruta.
Aceasta contributie este platita de angajatori. Guvernul incearca in acest fel sa stimuleze optiunea pentru masini nepoluante si recent sa adoptat o masura de exonerare fiscala a patronilor, in functie de gradul de poluare a masinilor de societate. Aceasta reglementare a inceput din 1 aprilie 2008.
Aveti in tabelul de mai jos, sumele noi, pentru anul impozabil 2009 - exercitiu de impozitare 2010:
CV Fiscali Pret kilometric forfetar pentru masini de societate
(Tarife indexate din 01.01.2009)
4 0,1750 euro
5 0,2054 euro
6 0,2270 euro
7 0,2511 euro
8 0,2739 euro
9 0,2980 euro
10 0,3297 euro
11 0,3614 euro
12 0,3830 euro
13 0,4071 euro
14 0,4223 euro
15 0,4401 euro
16 0,4527 euro
17 0,4616 euro
18 0,4730 euro
19 et plus 0,4819 euro
Avantaj extra-legal GSM
GSMul de societate este un alt avantaj pe care angajatorii il ofera angajatilor. In acest caz nu exista o estimare forfetara prevazuta.
Asta inseamna ca avantajul este egal cu valoarea efectiva pe care o aduce angajatului, folosirea acestuia.
Daca angajatul nu foloseste GSMul in scopuri private, nu va platii nimic in plus, dar daca o va face atunci aceasta contributie va fi dedusa din avantajul fiscal.
Avantajul fiscal poate fi determinat prin pretul GSMului, valoarea abonamentului si facturile operatorului de telefonie mobila si acordul incheiat intre angajator si angajat in ceea ce priveste GSMul.
Inainte de a controla avantajele in natura aduse de telefonul mobil, angajatului, fiscul verifica contractul pe care l-a facut angajatorul cu angajatul privind atribuirea telefonului mobil.
************************
Interzicerea exercitarii profesiei dupa un faliment
Presa flamanda anunta schimbarea legii care interzicea exercitarea profesiei dupa un faliment.
In prezent, o persoana care declara falimentul afacerii sale, datorita unei greseli grave, se poate alege cu o suspendare de a mai profesa, pe o perioada cuprinsa intre 3 luni si 10 ani, perioada in care nu mai are dreptul sa detina vre-un comert.
Comisia de justitie a Camerei a aprobat miercuri o propunere de lege in sensul suspendarii sau reducerii acestei perioade.
******************************
Indemnizatia de procedura sau rambursarea cheltuielilor de avocat in Belgia
Pana in 2008, Unele instante judecatoresti condamnau partea care pierdea procesul sa ramburseze onorariile avocatului advers, altele deloc sau intr-o masura mai limitata.
Noua legislatie, care a intrat in vigoare la 1 ianuarie 2008, recunoaste faptul ca costurile avocatului reprezinta un cost real pentru cei care trebuie sa se adreseze Tribunalului pentru recunoasterea drepturilor lor.
Astfel, partea care castiga cazul are dreptul la o suma fixa care reprezinta onorariul si cheltuielile legate de avocat (articolul 1022 alineatul 1 din Codul judiciar). Aceasta suma reprezinta indemnizatia de procedura,a carei suma este stabilita de catre rege (articolul 1022, alineatul 2 din Codul judiciar).
Legea distinge intre o indemnizatie de baza si indemnizatii minime si maxime, in functie de valoarea creantei.
Astfel, partea care castiga un litigiu de € 4.000 va primi o indemnizatie de procedura de baza de 650 € pentru cheltuieli de avocat.
Judecatorul poate mari sau micsora indemnizatia de baza , la cererea uneia dintre parti, fara a se depasi pragurile minime si maxime permise.
Care sunt criteriile luate in considerare?
• Resursele financiare al parti perdante ;
• Indemnizatia contractuala determinata de catre partea castigatoare ;
• Caracterul derezonabil al situati ;
• Complexitatea cazului ;
Atentie, aceste sume se aplica numai pentru cererile evaluabile in bani.
in cazul in care cererea nu poate fii evaluata in bani, indemnizatia de baza este de 1.200 €, cea minima de 75 € si cea maxima de 10.000 €.
in cele din urma, indemnizatia se aplica la toate procedurile civile, sociale, comerciale, fiscale si pentru cele penale in anumite conditi.
in concluzie, aceasta indemnizatie de procedura, chiar si consacrata de catre Curtea Suprema de Justitie, permite companiilor sau persoanelor fizice sa recupereze mai usor sume considerate ca fiind modeste, cu conditia sa se constituie un bun dosar de documente probante.
TABLEAU : Indemnizati pentru cererile evaluabile in bani
Valorea creantei
Indemnizatia de baza
Indemnizatia minimala
Indemnizatia maximala
Pana la 250,00 € 150,00 € 75,00 € 300,00 €
250,01 € la 750,00 € 200.00 €
125,00 €
500,00 €
750.01 € la 2.500,00 €
400,00 €
200,00 €
1.000,00 €
2.500,0 € la 5.000,00 € 650,00 €
375,00 €
1.500,00 €
5.000,01 € la 10.000,00 €
900,00 €
500,00 €
2.000,00 €
10.000,01 € la 20.00000 € 1.100,00 €
625,00 €
2.500,00 €
20.000,01 € la 40.000,00 €
2.000,00 € 1.000,00 €
4.000,00 €
40.000,01 € la 60.000,00 €
2.500,00 €
1.000,00 €
5.000,00 €
60.000,01 € la 100.000,00 €
3.000,00 €
1.000,00 €
6.000,00 €
100.000,01 € la 250.000,00 €
5.000,00 €
1.000,00 €
10.000,00 €
250.000,01 € la 500.000,00 €
7.000,00 €
1.000,00 €
14.000,00 €
500.000,01 € la 1.000.000,00 €
10.000,00 €
1.000,00 €
20.000,00 €
peste 1.000.000,01 €
15.000,00 €
1.000,00 €
30.000,00 €
BUZINCU Gelu
Avocat la Baroul din Bruxelles
*********************************
Tribunalul Muncii in Belgia
In Belgia, puterea legislativa exercitata de Senat, Camera Reprezentantilor si Rege, elaboreaza legile si controleaza puterea executiva.
Acesta cu ajutorul Guvernului (ministrii si secretari de stat) si al Regelui, fac legile, justitia, cu ajutorul justitiei civile si tribunalelor vegheaza ca aceste legi sa fie respectate si aplicate.
Compusa din tribunale, care aplica dreptul civil, justitia civila, in comparatie cu cea penala, se ocupa cu impacarea partilor si reglementarea conflictelor dintre persoane.
Pentru aceasta ea vegheaza cu strictete la respectarea drepturilor individuale ale fiecarui cetatean si reglementeaza conflictele care apar in caz de nerespectarea acestora.
O ramura a justitiei civile este Tribunalul Muncii.
Aceasta instanta (cate una in fiecare arondisment judiciar) trebuie contactata pentru litigiile referitoare la Securitatea Sociala - somaj, accidente de munca, asigurari boala-invaliditate, alocatii familiale, alocatii pentru handicapati si relatiile de munca (contracte de munca, reglementarea muncii...etc) alegerile sociale s.a.m.d.
Adrese utile:
SPF Justice
Site Internet http://www.just.fgov.be
Boulevard de Waterloo 115 1000 Bruxelles
Téléphone : 02 542 65 11
E-mail info@just.fgov.be
Juridat (site portail du pouvoir judiciaire de Belgique)
Site Internet http://www.juridat.be
Base de données fiscales (SPF Finances)
Site Internet http://www.fisconet.fgov.be
Conseil Supérieur de la Justice
Site Internet http://www.csj.be
**************************************
Securitatea sociala in Belgia
Caracteristica cea mai importanta a sistemului social belgian este solidaritatea institutionalizata. Acest sistem este simplu: toate persoanele care pot lucra si castiga un ban, vor contribui pentru a ajuta pe acei care nu pot fi activi si care au nevoie de resurse financiare pentru a trai. In realitate exista si un alt tip de securitate sociala, care se numeste solidaritatea dintre generatii, adica cei tineri platesc pentru cei varstnici.
In Belgia exista trei regimuri diferite pentru securitatea sociala si anume:
- regimul pentru lucratorii salariati
- regimul pentru lucratorii independenti
- regimul pentru functionari
Acest sistem de solidaritate care este securitatea sociala este de fapt sistemul ideal care tine cont de forta si febletea fiecaruia si care ne protejeaza de problemele vietii.
Indiferent ce doriti sa faceti ca meserie, care ar fi activitatea pe care vreti sa o exercitati, aici in Belgia, ghidul de mai jos este facut pentru dumneavoastra pentru a va informa asupra drepturilor si obligatiilor sociale pe care le aveti.
Daca printre cei ce doresc sa afle unele informatii din acest ghid sunt persoane care nu cunosc limba franceza (in care este redactat ghidul de mai jos), acestia pot intreba pe forumul sitului si se vor gasii persoanele care le pot traduce din acesta.
http://www.socialsecurity.fgov.be/fr/nieuws-sociale-zekerheid.htm
********************************************
Drepturile pe care le aveti in Belgia
Aveti mai jos un PDF care a fost facut decatre Organizatia pentru Muncitorii Emigranti Clandestini (ORCA), care poate fi contactata in caz de litigii de acest gen.
Adresa organizatiei, precum si celelalte adrese importante ale sindicatelor sau Centrelor de ajutor ale victimelor acestor abuzuri, le puteti gasii in acest document
APASA AICI sa incarci pdful. http://www.belgianul.com/PDF/GhidDrepturi.pdf
************************************************
Sfarsitul Contractului de Munca - documente ce trebuiesc primite de angajat
La sfarsitul unui Contract de munca, ca urmare a unui decizii unilaterale sau a unei concedieri, angajatorul trebuie sa inmaneze angajatului diferite documente, numite "documente sociale".
Acestea sunt:
- Certificatul de munca (la cererea angajatului) din care sa rezulte data inceperii si sfarsitului contractului precum si natura activitatii profesionale efectuate;
- Fisele de salariu pe ultimele luni
- Fisa generala de salariu pe anul in curs (in max 2 luni dupa sfarsitul trimestrului in care contractul sa sfarit)
- Certificatul de somaj (C4) (foarte important). Daca o persoana doreste sa primeasca alocatia de somaj (ONEM), trebuie sa introduca o cerere la o institutie de plata, la alegere (FGTB, CSC, CGSLB, sau CAPAC) cu ajutorul formularului C4 eliberat de fostul angajator.
Totodata acest formular care atesta perioada lucrata este necesar pentru justificarea acesteia in vederea admiterii ca somer si plata alocatiilor aferente.
- Documentele destinate organismelor de asigurari de sanatate (mutualités);
- Fisa fiscala 281.10 care permite completarea declaratiei de impozit.
Trebuie stiut ca netransmiterea acestei fise este considerata ca o infractiune pentru angajator, daca se dovedeste ca a fost facuta cu scopul de a se sustrage de la debitarea precontului profesional.
- Atestatia de vacanta (numai pentru functionari)
Daca angajatorul nu elibereaza documentele necesare atunci controlorul social de la ONEM, o poate face, dar procedura este mai grea.
Aceasta competenta este prevazuta in legea Inspectiei muncii.
Ex. Patronul refuza in urma concedierii sa elibereze certificatul C4, atunci controlorul social il poate stabilii si elibera, dar in acest caz angajatorul risca sa fie chemat in fata justitiei.