DIROBENELU
Bine ai venit pe acest sit!
Participand activ la acest forum, vom putea imbunatatii calitatea lui.
Multumim
DIROBENELU
Bine ai venit pe acest sit!
Participand activ la acest forum, vom putea imbunatatii calitatea lui.
Multumim
DIROBENELU
Doriti sã reactionati la acest mesaj? Creati un cont în câteva clickuri sau conectati-vã pentru a continua.

DIROBENELU

DIROBENELU
 
PortalAcasaUltimele imaginiCãutareÎnregistrareConectare

 

 INFORMATII UTILE PENTRU INDEPENDENTI - BELGIA

In jos 
AutorMesaj
Admin
Master
Master
Admin


masculin
Numarul mesajelor : 1461
Localisation : Pe punte
Reputatie : 39
Puncte : 7457
Data de inscriere : 22/11/2006

INFORMATII UTILE PENTRU INDEPENDENTI - BELGIA Empty
MesajSubiect: INFORMATII UTILE PENTRU INDEPENDENTI - BELGIA   INFORMATII UTILE PENTRU INDEPENDENTI - BELGIA Icon_minitimeLun Oct 08, 2012 8:10 pm

Misiunea lichidatorului (curateur) in Belgia
Nu de multe ori o societate sau un independent sunt obligati sa-si incheie activitatea, mai precis intra in faliment iar atunci asta inseamna imposibilitatea de a mai putea face credite.
Nu vom dezbate acest subiect explicat in paginile din Gazeta de Belgia AICI ci vom arata doar care este misiunea lichidatorului (curateur) belgian.
Cand conditiile falimentului sunt reunite, societatea trebuie sa declare acest lucru la tribunalul de comert, care va pronunta o decizie de faliment si va mandata unul sau mai multi lichidatori (avocati), dupa caz.
Din acel moment administrarea bunurilor intreprinderii sau independentului este acordata lichidatorului, care:
- vine la fata locului (la adresa intreprinderii/independentului sau adresa unde acestia isi desfasoara activitatea) acompaniat de un comisar delegat de tribunalul de comert;
- ia toate documentele contabile, contractele, actele de afaceri etc.;
- restituie independentului si familiei acestuia, cu autorizatia judecatorului, toate bunurile personale necesare uzului propriu;
- se ocupa de informarea tuturor creditorilor dar si muncitorilor intreprinderii despre falimentul independentului (sau societatii respective) publicand aceasta in Monitorul Belgian, dar si printr-o scrisoare adresata fiecaruia dintre acestia;
- se ocupa de vanzarea tuturor bunurilor falimentarului si repartizarea banilor optinuti catre creditorii acestuia.
Totodata lichidatorul poate ordona continuarea activitatii pentru terminarea contractelor in derulare, in unele cazuri.
**************************************
Planul "familia" pentru independentii din Belgia
Statutul social al independentilor este in atentia administratiei publice din 2003, cu legi sociale din ce in ce mai egale fata de cele oferite salariatilor, incercandu-se o imbunatatire a conditiilor si un echilibru intre viata profesionala si cea privata a acestora.
Pentru acest motiv, Sabine Laruelle, Ministru al PME si Independenti, in colaborare cu actorii din teren si asociatiile reprezentativa, a elaborat un plan "Familia" pentru independenti, care contine o serie de masuri care se inscriu in logica conciliarii dintre viata de familie si cea profesionala.
Toate informatiile relative la acest plan, precum si dezvaluirile facute de 5 independenti sunt disponibile pe acest SIT. http://www.planfamillepourlesindependants.be/
*****************************************
Independent complementar, un statut luat la ochi
O parte din belgieni aleg sa-si ia un al doilea job si ca sa fie in regula fata de fisc opteaza pentru statutul de "independent cu titlu complementar". Chiar daca numarul acestora se ridica la peste 250.000 in 2012, pana aici nu este nimic neobisnuit, dar o buna parte dintre ei nu declara mai nimic ca incasari si folosesc acest statut pentru a deduce unele cheltuieli personale.
Independentii complementari care nu au castiguri mai mari de 1393 € (2012) nu platesc nici cotizatiile sociale, dar unii dintre ei deduc cheltuielile de chirie si incalzire pentru locuinta in care stau precum si alte sume din TVA.
Acest aspect, semnalat de de ziarele flamande, a ajuns la urechile ministrului pentru lupta impotriva fraudei sociale, J.Combrez, care a cerut o ancheta de pe urma careia sa se poata decide masurile necesare.
Asta inseamna ca in viitorul apropiat majoritatea celor care folosesc acest statut de munca vor fi luati la bani marunti de controlorii fiscali, deci aviz amatorilor, deoarece amenzile sunt mai mari decat castigurile ce se pot realiza.
*****************************************
A incheia activitatea de independent in Belgia
Independentul, dupa cum se stie este propriul lui patron deci in caz de sfarsit de activitate trebuie sa isi rezolve singur problemele de securitate sociala.
* Trebuie sa ceara radierea de la BCE (Banque Carrefour des Entreprises), care incepand cu 2003 inlocuieste numarul de registru de comert, de TVA si ONSS.
Mai clar, trebuie sa faca o "declaratie de incheiere a activitatii" semnata (sunt formulare tip pentru aceasta). Trebuie sa aveti asupra voastra:
- o copie a cartii de identitate si numarul de registrul national
- daca sunteti instalat ca persoana morala (societate), o copie a deciziei luate de Consiliul de intreprindere (sau de geranta) a incetarii activitatii.
- 71€, taxe (de inscriere, modificare, radiere)
* Plata cotizatiilor sociale
Deoarece cotizatiile sociale sunt cerute in intregime pentru fiecare trimestru de activitate, trebuie platite si cele care sunt legate de trimestrul in care faceti cererea de incetare a activitatii dar si trimestrele anterioare acesteia.
Fiscul trimite veniturile declarate obtinute inainte de incetarea activitatii si se va face o regularizare a cotizatiei care a fost platita.
Nu se mai cer cotizatii numai in cazul cand ajungeti la varsta pensionarii in trimestrul in care va incetati activitatea.
* Anuntat administratia TVA
Daca tipul de activitate pe care o desfasurati implica ca ati beneficiat de recuperarea TVA-ului, dupa cerea de radiere facuta la ghiseul de intreprinderi sa informati Oficiul Cotrolului de TVA.
Aceasta declaratie se face cu ajutorul unui formular tip "604 c", pe care trebuie sa-l depuneti in luna care urmeaza incetarii activitatii de independent.
De asemeni acest formular se poate incarca de pe situl www.myminfin.be (clik in dreapta pe "FINFORM", apoi selectionati TVA din rubrica "THEMES")
ATENTIE: Nu uitati sa depuneti ultima declaratie de TVA si listingul anual.
Trebuie sa anuntati cat mai repede "Mutuelul", deoarece situatia si drepturile pe care le aveti in continuare sunt diferite, in raport cu motivul pentru care ati incetat activitatea.
- In caz de boala sau accident, puteti cere ca perioada de boala sau invaliditate sa fie asimilata gratuit ca perioada de activitate, astfel beneficiati de toate drepturile sociale (asigurare boala-invaliditate, pensie, alocatie familiala), fara plata cotizatiei sociale.
Pentru a avea dreptul la aceasta trebuie sa:
- exercitati activitatea de independent cu titlu principal de cel putin 90 de zile;
- sa fiti in regula cu cotizatiile sociale;
- sa fi incheiat activitatea, adica sa nu mai beneficiati de castiguri profesionale;
sa faceti o cerere semnata la societatea de asigurari sociale si sa aduceti ca proba un certificat medica;
incapacitatea de munca trebuie recunoscuta de medicul angajat al mutuelului de care apartineti.
In caz de faliment, puteti, o singura data in cariera voastra sa beneficiati de asigurarea sociala care va garanteaza mentinerea drepturilor sociale pe durata a maximum 4 trimestre, fara plata cotizatiilor.
Pentru a beneficia de acest drept trebuie facuta cerere la Asigurarea sociala de care depindeti, inaintea sfarsitului trimestrului care urmeaza celui in care a fost pronuntat falimentul.
Daca va incetati activitatea pentru un motiv diferit de boala sau accident (pentru ca nu va merge bine ca independent de exemplu) si incepeti o cariera de salariat, trebuie sa faceti trecerea de la un statut la celalalt.
Aceasta se poate continuand cotizatia pe care o plateati ca independent si semnaland acest lucru la Institutul national de asigurari sociale, care isi va da acordul asupra acestui aspect.
Aceasta "asigurare de continuitate" poate fi obtinuta pe o perioada de 2 ani maximum iar daca incetarea activitatii ca independent se face cu 5 ani inainte de varsta pensionarii, ea se poate prelungii la 7 ani.
Somajul
Normal, un independent care isi inceteaza activitatea, nu are dreptul la somaj, numai daca:
- a fost somer cand si-a inceput activitatea de independent, apoi a incetat activitatea de independent in urmatorii 9 ani, atunci are dreptul din nou la somaj;
- si-a parasit activitatea de salariat pentru a devenii independent (cand avea deja dreptul la somaj) si a incetat activitatea de independent in perioada urmatoare de 6 luni la 9 ani. Aceasta perioada de 6 luni la 9 ani este valabila si pentru salariatii care au fost licentiati de patroni si au beneficiat de minimum o zi de somaj platit.
Adrese utile:
SPF Economie, PME, Classes moyennes et Energie
Centre de documentation et d'information PME, WTC III - 2e étage, boulevard Simon Bolivar 30 - 1000 Bruxelles
Tél. : 02 277 51 11, Fax : 02 277 53 62, Centre de contact : 0800 12 033 www.mineco.fgov.be

Service public fédéral Sécurité sociale, Administration de la Sécurité sociale des indépendants
Eurostation II, Place Victor Horta 40, bte 20, 1060 Bruxelles
Tél. : 02 528 60 11, Fax : 02 528 69 77
socialsecurity.fgov.be

Institut national d'assurances sociales pour travailleurs indépendants (Inasti)
Place Jean Jacobs 6, 1000 Bruxelles
Tél. : 02 546 42 11, Fax : 02 511 21 53
www.rsvz-inasti.fgov.be
*************************************************
Atentie la controlul fiscal
Chiar daca si particularii sunt in vizorul fiscului pentru anumite controale de rutina, in schimb independentii sunt tinta lor preferata sau mai bine zis sunt cei mai controlati de fisc. Trebuie stiut ca si aceste controale variaza de la o regiune la alta sau chiar de la o administratie fiscala la alta, ca sa nu mai amintim si de motivatia unor controlori fiscali mai zelosi sau nu, dar ca sa avem o idee trebuie spus ca fiecare cetatean are o posibilitate de 51%, ca sa fie controlat de fisc.
De ceva timp fiscul a introdus sistemul "data-mining" care exploateaza de maniera inteligenta datele contribuabililor si astfel este dificil de scapat de asa zisele erori din declaratiile fiscale personale, sau mai bine zis "am uitat sa declar unele venituri".
Chiar daca totul este in ordine din punct de vedere fiscal, fiscul isi rezerva dreptul de a face controale inopinate (in principiu trebuie facut un control mai profund la fiecare 6 ani, dar in practica nu se respecta aceasta dispozitie interna) si de asta este mai bine sa stim care sunt reperele premergatoare unui control fiscal.
- Primul sfat pentru a nu bate la ochi pentru fisc este sa nu cheltuiesti mai mult decat castigi oficial (si aici extrasele de cont din banca se pot verifica foarte usor de fisc). Daca diferenta intre ce castigati si ce cheltuiti este importanta, riscati sa aveti un control fiscal sau mai mult sa fiti taxati in raport cu modul de viata pe care-l duceti.
- Un alt indiciu care le trezeste interesul controlorilor fiscali este "oscilatia cifrei de afaceri". Variatiile mari ale bilantului de la un an la altul atrage atentia fiscului asupra afacerii respective.
- Atentie sa nu uitati conturile pe care le aveti in strainatate, deoarece chiar pentru cativa euro uitati pe un cont in strainatate, riscati sa treziti ursul din barlog, care va controla apoi totul, amanuntit.
- Mare atentie cu Internetul, ceea ce publicati pe Net se poate citii si de fisc...
- Nu uitati sa declarati castigurile suplimentare, indiferent cat de mici ar fi acestea (ajutor de somaj, somaj tehnic etc etc) deoarece trebuie stiut ca administratia fiscala primeste o copie de pe fiecare fise de castig pe care ati avut-o. Cand nu ati declarat un astfel de castig suplimentar, fiscul va trimite o rectificare sau in cazul cel mai rau, un control.
- Atentie cu cine vorbiti si ce spuneti, pentru ca "prietenii de astazi, nu sunt obligatoriu si cei de maine".
*************************************************
Un credit urgent pentru independenti
ING propune un credit "instantaneu" pentru independenti si mici intreprinderi, in maximum 24 de ore. In principiu ING Belgique calculeaza in fiecare luna o limita de credit pentru toate intreprinderile mici si independentii pe care-i au clienti. Este calculat si analizat comportamentul clientilor bancii ING pentru a se stabilii riscul asupra celorlalti viitori clienti, care prezinta aceleasi caracteristici, cu scopul de a se stabilii limita de credit pentru fiecare independent.
75% dintre cererile de credit primesc un raspuns in cel mult 24 de ore, 25% dintre acestia primind raspunsul imediat, la telefon.
Banca a angajat 162 de experti in credit care au format o sectie speciala numita "Business credit centers" la Louvain-la-Neuve si Gand.
In acest fel acordarea de credite pentru independenti se face foarte rapid.
************************************************
Cresterea pensiei minime pentru independenti
Incepand cu 1 august 2010 pensia minima a independentilor va creste cu 25€ pentru cei singuri si cu 20€ pentru familisti. Masura a fost luata de fostul ministru Sabine Laruelle (MR). In practica aceasta crestere reprezinta suma de 945€/luna pentru un pensionar independent singur si 1233€/luna pentru un familist. Costul total din bugetul statului al acestei majorari este de 23 milioane de euro in 2010 si 56 milioane in 2011.
**************************************************
Schimbari la statutul independentului - 1 aprilie 2010
Incepand cu 1 aprilie 2010, toate persoanele care se declara independenti trebuie sa se afilieze la o companie de asigurari sociale pentru independenti, cel mai tarziu in momentul in care isi incep activitatea si nu ca inainte intr-un termen de 90 de zile de la inceperea sa. Guvernul a facut schimbari importante legii din 23 decembrie 2009, in ceea ce priveste statutul social al independentilor cu scopul de a lupta impotriva muncii la negru.
Daca independentul nu respecta aceasta formalitate va fi sanctionat cu o amenda cuprinsa intre 500 si 2.000 de euro plus o sanctiune administrativa, de catre Institutul national de asigurari sociale pentru muncitorii independenti (INASTI).
**************************************************

Imbunatatirea statutului de independent

Ministru IMM-urilor si independentilor, Sabine Laruelle, va propune maine intr-o comisie ministeriala restransa, o serie de masuri care vor sa imbunatateasca statutul de independent. Una dintre acestea este referitoare la calculul cotizatiei sociale, care va fi facut in baza unei estimari a castigurilor realizate in anul in curs si nu a celui cu trei ani in urma, ca in prezent.
Daca independentul a platit mai putin, decat i-a fost propus de asigurarea sociala, va avea un interes de plata, in caz contrar va beneficia de un bonus.
Ministru vrea in acelasi timp sa reduca disproportia dintre pensia salariatilor si cea a independentilor. Totodata doreste scaderea la 40 de ani a carierei independentului in cazul iesirii anticipate la pensie, lasarea posibilitatii de lucru peste varsta de 65 de ani a celor care doresc si infintarea unui bonus de pensie (un sistem de capitalizare).
*****************************************************
Independent pensionat care lucreaza
Un pensionar poate continua o activitate profesionala, ca independent, cu respectarea a doua conditii:
- activitatea trebuie declarata in prealabil;
- castigul nu poate depasii un anumit plafon.
Toate activitatile profesionale exercitate de un pensionar sau de sotia (sotul) acestuia, beneficiarii unei pensii de urmas, trebuie sa faca obiectul unei declaratii intr-un termen definit.
Acesta depinde de conditia materiala a persoanei care face declaratia, daca are sau nu o pensie. Activitatea profesionala trebuie declarata la organismul care a intocmit dosarul de pensie, la Oficiu National de Pensii sau Institutul National de de asigurari sociale pentru independenti (daca persoana primeste deja o pensie de salariat sau independent).
Declaratia trebuie facuta in max 30 de zile de la inceperea activitatii profesionale. Documentul trebuie trimis printr-o scrisoare recomandata. Netrimiterea acestuia va atrage dupa sine suspendarea pensiei pentru o luna (in caz de recidiva, trei luni).
Limita de castiguri
Activitatea profesionala trebuie limitata (castigurile profesionale nu pot fi superioare limitei anuale fixate de lege). Suma acestei limitari depinde de varsta pensionarului (inainte sau dupa 65 de ani), tipul pensiei alocate (de pensionare sau dupa urmas) si de persoanele care le are in grija respectivul (copii, etc).
Depasirea limitei autorizate atrage suspendarea pensiei pentru anul in curs, daca suma este superioara cu 15%. Daca depasirea sumei este mai mica de 15%, pensia este redusa cu procentajul excedentului. UCMul a cerut de nenumarate ori suspendarea acestei limite de castig. Plafonul acestei sume a fost mereu recalculat pentru a fi mai mare si se doreste ca el sa dispara odata.
Cotizatia sociala
Pensionarul care executa o activitate profesionala numita "autorizata", in regim de lucrator independent trebuie sa ramana (daca este deja) sau sa se inscrie la o casa de asigurari sociale, pentru a desfasoara aceasta activitate.
Pensionarii care beneficiaza de un regim particular:
- cotizatiile sociale sunt calculate din castigul de referinta eventual plafonat la suma corespondenta a castigului autorizat;
- daca pensionarul are varsta de pensionare definita de legea aplicata independentilor sau beneficiaza de o pensie anticipata in regimul de independent sau salariat, rata cotizatiei aplicata calcului este redusa la 3,675% in loc de 5,5%.
In concluzie mare atentie si informati-va bine inainte sa optati pentru aceasta formula, deoarece altfel riscati sa dati la Stat tot ce castigati.
***************************************************
Comparatie intre independent si salariat in Belgia
Lucratorul independent cu titlu principal este acoperit in materie de alocatii familiale, asigurari boala-invaliditate, maternitate, asigurari sociale impotriva falimentului si pensii. Chiar daca protectia sociala a independentilor a fost intarita in ultimii ani, raman unele diferente in comparatie cu cea a salariatilor, mai ale si materie de incapacitate de munca.
Alocatii familiale
Atat salariatii cat si independentii primesc alocatii familiale identice pentru copii, mai putin pentru primul nascut. Independentul primeste 5€ in plus pentru primul copil fata de salariat. In acelasi timp, nu se acorda niciun supliment de varsta pentru un copil unic sau pentru ultimul copil al independentului.
Asigurarea de boala-invaliditate
Integrarea in aceasta asigurare a riscurilor mici, incepand cu 1 ianuarie 2008, este cea mai importanta schimbare din ultimii ani pentru independenti. In schimb pentru indemnizarea incapacitatii de munca sau invaliditate, mai sunt multe de facut.
Sumele maxime oferite in caz de intrerupere a activitatii, din cauza bolii, a unui salariat, sunt de 71,02€, primele 6 luni, apoi sunt reduse la 48,30€ pentru un sef de familie si 27,91€ pentru unul singur sau coabitant. In perioada de invaliditate, indemnizatia se ridica la 76,94€, 65,10€ si 47,35€, pentru cazurile de mai sus.
Independentul, timp de o luna nu primeste nimic, dupa care indemnizatia zilnica in caz de boala este de 46,67€, 35,41€, 29,64€ (dupa cazurile de mai sus). In cazul incetarii activitatii, independentul beneficiaza de o indemnitate suplimentara de 48,30€, 38,65€ sau 32,49 (dupa cazurile de mai sus).
Pensia
Pentru o cariera completa, un independent primeste o pensie minima de 920,62€/luna, daca este singur sau 1213,44€ daca este familist, ceea ce inseamna 84,25€ si 42,25€ mai putin decat un salariat.
Datorita acestei situatii, ministru PMEurilor (IMM) si a independentilor, Sabine Laruelle, a propus un plan care sa suprime aceste diferente intre pensiile celor doua categorii sociale. Aceasta lege se va aplicat in 2010 si 2011, spre satisfactia independentilor.
******************************************************
Protectia Independentului
Viata de independent nu este in totdeauna usoara si cifrele asupra falimentelor acestora sunt elocvente. Biroul de studii Graydon anunta 1015 falimente in luna septembrie 2009, cu 93 mai multe decat in 2008 si cu un total de 6981 intreprinderi care si-au incetat activitatea in primele trei trimestre ale anului. Cand observam mai atent cauza acestor falimente, constatam ca obtinerea unui credit, pentru intreprinderile mici, de la o institutie financiara, este din ce in ce mai greu de realizat. Inainte de a vedea care sunt masurile de protectie ale independentului, trebuie ca acesta sa isi ia singur masurile care se impun afacerii sale, cum ar fi: evaluarea necesitatii de finantare, un plan paralel de activitate, in cazul cand activitatea pe care o desfasoara nu va merge cum isi doreste, o pregatire contabila si financiara bine pusa la punct etc.
Cum sa se protejeze:
- Prima protectie este tipul "contractului de casatorie". In cazul unei activitati de independent, este bine de facut un contract de casatorie cu un regim de separare de bunuri, care tine cont de patrimoniul propriu al fiecaruia dintre soti. (am scris despre acest tip de contract AICI)
- Protectia casei familiale. Incepand din 2007 locuinta principala a unui independent este protejata impotriva vinderii ei de catre creditori. Eventualele rezidente secundare pot fi vandute. Pentru ca protectia rezidentei principale sa fie efectiva trebuie facut un act notarial, imediat dupa cumpararea acesteia, pentru a fi inregistrat apoi la institutia care inregistreaza ipoteca locuintei respective. Aceasta lege se aplica numai independentilor cu titlu principal sau care sunt la conducerea unei societati individuale (independentii activi, pe numele acestora)
- Asigurarea de faliment. Aceasta exista din 1997 si permite independentilor, in anumite conditii, sa beneficieze de o acoperire sociala, pe o anumita perioada de timp. Aceasta asigurare cuprinde:
* mentinerea drepturilor in materie de alocatii familiale si ingrijiri de sanatate, pe o perioada de 4 trimestre maximum, fara plata cotizatiilor in aceasta perioada;
* o indemnizare lunara (salariu) pe aceasta perioada de 1 an
Un mare dezavantaj al acestei protectii este ca: falimentul trebuie sa fi fost inregistrat (pronuntat)
Masuri anti-criza:
Criza a fost dusmanul numarul unu al independentilor si a facut ravagii in randurile acestora, de aceia Statul a luat o serie de masuri in favoarea acestora, in cadrul legilor anti-criza, mare parte descrise pe situl nostru, din care amintim:
- Extinderea asigurarii de faliment. Independentii au la dispozitie doua trimestre pentru a completa si introduce o cerere la asigurarea de faliment.
- Asigurarea de faliment "canada dry". Independentii in dificultate (a caror faliment nu este declarat) pot pretinde o alocatie egala cu cea a asigurarii de faliment, pentru o durata de 6 luni. Pentru a face cererea acestei asigurari independentii trebuie sa raspunda la o serie de criterii pe care le puteti citii AICI
Aceste masuri pot fi acompaniate de alte masuri noi, in viitor, propuneri in acest sens find facute de ministru independentilor, Sabine Laruelle si care sunt in discutii spre a fi aprobate.
Vom mai revenii cu subiecte pe aceasta tema, in limita spatiului si al timpului pe care il avem, deoarece majoritatea românilor stabiliti pe aceste meleaguri, in ultimul timp, au acest statut social, care le permite instalarea in Belgia, fapt pentru care consideram necesar sa ii informam pe cat ne sta in putinta, despre depturile si obligatiile lor.
*****************************************************

Independent cu titlu complementar
Intrebarea la care am sa incercam sa raspundem este: "in ce conditii un angajat poate exercita o activitate de independent in plus de activitatea sa".
Despre statutul de independent nu mai reamintim, deoarece am facut-o in nenumarate randuri prin articolele scrise la rubrica "independenti", dar sa incercam sa lamurim statutul de "Independent cu titlu complementar".
O activitate poate fi considerata "complementara", indiferent de castigurile obtinute, daca:
- in primul rand, este cumulata cu un serviciu principal, ca salariat cu un contract de munca.
In acest caz, regimul de munca trebuie sa corespunda cu cel putin 50% dintr-o ocupatie de timp intreg (lunara).
Cu alte cuvinte, numarul orelor de munca din fiecare luna, trebuie sa fie cel putin egal cu jumatatea orelor de munca prestate de un angajat in regim de full time, in aceiasi intreprindere/societate, sau in acelasi domeniu de activitate, dupa comisia paritara in vigoare. (se stie ca in Belgia fiecare domeniu de activitate face parte dintr-o comisie paritara CP, care este un institut care regrupeaza intreprinderile care exercita activitati similare, pentru a le obliga sa respecte regulamentele adaptate conditiilor de munca, ele find alcatuite dintr-un numar egal de membrii patronali cat si sindicali)
- in al doilea rand, daca cealalta activitate da dreptul la pensie, intr-un alt regim de securitate sociala.
Programul exercitarii activitatii complementare (dimineata, seara...) si tipul organizarii respective, nu se iau in considerare pentru a determina ca este vorba de o activitate complementara.
Obligatiile indepandentului:
- Trebuie sa deschida un cont la banca (à vue) destinat activitatii sale, diferit de contul personal;
- Sa se inscrie inaintea inceperii activitatii de independent via un birou de intreprinderi al alegerii sale, ca comerciant sau artizan la "Banque carrefour entreprises";
- Sa ia contact cu Oficiul de control de la TVA (acelasi cu cel al domiciliului fiscal), pentru a verifica ca activitatea dorita face sau nu obiectul TVAului;
- Sa indice in documentele intreprinderii (facturi etc) numarul unic de intreprindere (pe care il primeste de la biroul de intreprinderi si care reprezinta numarul intreprinderii sale), numarul de cont financiar si forma juridica a intreprinderii sale;
- Sa se inscrie in timp de cel mult 90 de zile de la inceputul activitatii si sa cotizeze la casa de asigurari sociale pentru independenti (vezi celelalte articole pt adrese) sau la Casa nationala auxiliara de asigurare sociala.
Independentii cu tilu complementar platesc cotizatii sociale pentru castigul generat de activitatile lor ca independenti. Independentul incepator plateste o cotizatie minimala trimestriala de 62,59€ si nicio cotizatie sociala nu ii este ceruta daca castigul net impozabil anual (castigul forfetar anual) este inferior la 1216,97€;
- Sa-si faca o asigurare de sanatate la o casa de "mutualité" pe care o alege sau la "Caisse auxiliaire d’assurance maladie-invalidité".
Contabilitatea
Poate sa-si faca singur contabilitatea (comptabilité simplifiée), daca respecta conditiile impuse de lege (vezi art precedente despre independenti).
Si pentru TVA exista un regim simplificat, numit: "la franchise".(franciza)
Pentru celelalte aspecte: fiscale, permise, etc, se aplica regulile lucratorului independent cu titlu principal (vezi art precedente sau cititi: "Economies d’impôt à la portée de tout indépendant" publicata de Editia Indicator sau "Vade-mecum de l’entreprise", publicata de Serviciul public federal economic).
******************************************

Tehnologia IT, pentru independenti si PME
Agentia valona de telecomunicatii AWT lupta pentru formarea independentilor si PME-urilor belgiene, in scopul folosirii tehnologiei IT si a comunicatiilor (TIC).
Chiar daca marea majoritate a intreprinderilor sunt echipate corespunzator (calculatoare, internet sau GSM), numai o mica parte dintre acestea folosesc eficient posibilitatile oferite de aceste tehnici.
Ca exemplu, numai 15% din aceste intreprinderi isi vand produsele in linie, iar asta vine de la insuficienta cunoastere a avantajelor pe care le ofera aceste tehnici.
Tehnicile respective au permis usurarea muncii in multe intreprinderi si putem da ca exemplu e-mailul care a redus trimiterea faxurilor si a scrisorilor prin posta, in proportie de 65% si a permis independentilor sa castige in rentabilitate si rapiditate.
O multitudine de solutii multimedia exista pentru ameliorarea cotidianului independentilor si sefilor de PME. Solutii ca e-business (vanzari in linie, reclama in linie, newsletter) permit intreprinderii sa fie cunoscuta si sa-si mareasca vanzarile. Dispozitive precum legaturile fara fir, retelele externe, Tablet PC sau PDA, favorizeaza mobilitatea si lucrul in afara biroului.
Softurile colective stimuleaza lucrul in echipa, transmiterea de date si videoconferintele. Dupa cum arata aceste exemple aplicatiile TIC sunt simple, dar nu foarte cunoscute. Pentru aceasta ASE (agentia pentru stimularea economica), AWT si UCM lanseaza o campanie de sensibilizare pentru folosirea de catre independenti, a acestor tehnici. Aceasta campanie este sustinuta de Microsoft si Belgacom si este intitulata "jesuisfantastic" (sunt fantastic) si pune la dispozitia independentiilor mijoacele necesare pentru optimizarea TIC.
Totodata sunt organizate seminare pragmatice in toata Valonia. Prima dintre acestea intitulata "Optimizarea si repertorierea internet" va avea loc pe 29 septembrie la Namur. Acest curs gratuit de 2 ore va explica cum se poate atrage clientii pe un sit. A avea un sit frumos si atractiv este capital, dar daca nu il viziteaza nimeni , nu serveste la nimic, deci este necesar sa-l repertoriati corect si sa-i faceti publicitatea corecta pentru a atrage cat mai multi viitori clienti.
Profesorii acestui curs vor explica cum sa faceti ca situl vostru sa fie vitrina afacerii pe care o aveti.
Pentru mai multe explicatii si inscrieri se pot face pe situl www.jesuisfantastic.be sau prin telefon la James Van Wayenbergh , 065/38.38.48
*********************************************

Pensia pentru independenti in Belgia
Cum o buna parte din românii din Belgia lucreaza ca independenti, este bine sa vedem ce pensie pot avea dupa o cariera completa sau partiala din partea statului belgian.
Cu incepere de la 1 mai 2009 pensia lunara a independentilor se va marii cu 20€/luna.
Pensia minima pentru o cariera completa, ca independent, va fi:
- 1178.9€/luna (14137,12€/an) pentru un independent care traieste in cuplu;
- 893,81€/luna(10725,68€/an) pentru un independent care traieste singur, sau pensia minima care poate fi ceruta de acesta;
Pensiile independentilor vor beneficia de o alta majorare cu 3% de la 1 august 2009.
Pentru detalii suplimentare vizitati situl INASTI. http://www.rsvz.be/fr/news/pension_20090310.htm
******************************************
Vrei sa faci o societate in Belgia? Situl asta-i pentru tine.
In cadrul Salonului Societatilor 2009, care se va desfasura pe 1 si 2 aprilie, la Tour & Taxis din Bruxelles, ABE(Agence Bruxelloise pour l'Entreprise) pune la dispozitia celor interesati, un ansamblu de documente si programe, care sa le permita acestora sa prepare si sa intocmeasca actele necesare pentru infintarea unei societati in Belgia.
Cu aceasta ocazie sa infintat situl http://www.monstarterkit.be , foarte util cu ajutorul caruia veti putea pregatii singuri documentele de care aveti nevoie, printre care numim: prepararea unui business plan, un calendar informativ cu durata oficiala de transmitere si asteptare a actelor, o rubrica de "calcule si teste", adrese utile etc.
Odata ajuns pe sit aveti explicatii foarte detaliate (in franceza sau flamanda) sub forma de clipuri audio-video, sau scrise.
Cu ajutorul unei inscrieri si apoi autentificari (nume si parola) puteti incepe planul proiectului societatii dumneavoastra.
La rubrica "Ghidul creatorului" sunt prezentate foarte amanuntit, informatii utile pentru infintarea unei societati, cu toate etapele aferente.
Dupa ce am verificat rubricile acestui sit va pot spune ca aveti pe el tot ce va trebuie pentru a incepe aceasta aventura, mai putin "curajul" si mijloacele financiare, pe care trebuie sa le aveti dumneavoastra.
*******************************************
Acte necesare Freelance Belgia
Acte necesare: pasaport, diploma de liceu obtinuta inainte de 2001 pentru a proba cunostintele de gestiune, certificat de nastere international peste 100 de euro.
Trebuie mers la una din adresele care le gasiti pe siturile alaturate : www.partena.be, www.unizoo.be, www.ucm.be , www.aceta.be
1) Copie legalizata dupa pasaport
2) Copie legalizata dupa diploma de licenta
3) Copie legalizata dupa foaia matricola
4) Copie legalizata dupa diploma de master
5) Copie legalizata dupa foaia matricola de la master
6) Copie legalizata dupa certificatul de nastere international
7) Copie legalizata dupa certificatul international de casatorie , copia simpla ajunge
Cool Copie legalizata dupa pasaport
9) Cazier judiciar in original
**********************************************
Adrese asigurari sociale pentru indepenenti
Dupa cum am vazut in articolele de mai sus pentru a devenii independent trebuie sa aveti o asigurare sociala.
Pentru a usura putin cautarea unei astfel de companii, vom reda mai jos o serie de adrese utile din acest domeniu din Belgia:
- "Groupe S, Caisse d’assurances sociales" pour indépendants" boulevard Poincaré 78, 1060 Bruxelles, 02/507.17.40; info@groupes.be; www.groups.be
- "Xerius caisse d’assurances sociales", ASBL, Brouwersvliet 4, bte 2, 2000 Anvers, 02/609.62.20; www.xerius.be
- "Cnasti, caisse d’assurances sociales C", rue de Spa 8, 1000 Bruxelles, 02/238 04.11; info@cnasti.be; www.cnasti.be.
- Assurances sociales pour indépendants "Partena", boulevard Anspach 1 (Tour Philips), 1000 Bruxelles, 02/549.73.00; info.asti@partena.be; www.asti.partena.be
- "Acerta" caisse d’assurances sociales, Buro&Design Center, Esplanade Heysel, bte 65, 1020 Bruxelles, 03/829.23.23; svf@acerta.be; www.acerta.be
- "Arenberg" Caisse d’Assurances sociales pour Indépendants, Arenbergstraat 24, 2000 Anvers, 03/221.02.11; sociaalverzekeringsfonds@arenberggroup.be.
- "Securex Integrity", Caisse libre d’Assurances sociales pour Travailleurs indépendants, rue de Genève 4, 1140 Bruxelles, 02?729 92 11; integrity@securex.be; www.securex.be
- "Attentia" caisse d’assurances sociales, ASBL, Torhoutsesteenweg 384, 8200 Bruges (Saint-André), 050/40.65.65; Info.svas@attentia.be; www.attentia.be
**************************************************

Mediator pentru imprumuturile PMEurilor(independentilor)

Auzeam acum catva timp de refuzul unei banci de a acorda un credit unui independent pentru cumpararea unei camionete de serviciu si am considerat necesar sa adaug axest articol la rubrica independenti.
Dupa cum anuntam in titlul mesajului exista posibilitatea ca un mediator de credit (imprumut) pentru intreprinderi sa inlesneasca prin demersul sau aceasta operatiune. In general pot apela la acest serviciu toate intreprinderile, sefii de intreprinderi, artizanii, comerciantii, profesiunile liberale, intreprinzatorii individuali (cu alte cuvinte independentii) care au dificultati in a finanta afacerea lor si nu gasesc o alta solutie valabila la aceasta problema.
In acest caz, mediatorul va analiza dosarul care ii este transmis si va inlesnii dialogul si actiunile care se vor intreprinde intre intreprindere si organismul financiar.
Mediatorul analizeaza dosarul, analizeaza situatia de natura concreta, pentru a gasii o solutie, si anunta guvernul pentru orice problema majora nerezolvata.
In acelasi timp va informa asupra masurilor de sustinere publica si va juca rol de mediere impreuna cu alte institutii decizionale.
Pentru aceasta trebuie constituit un dosar de mediere de imprumut in care se mentioneaza coordonatele celui care cere, motivul cererii de imprumut, motivul refuzului bancii, consecintele negative pentru intreprindere datorate neacordarii creditului.
Informatii la:
Médiateur du crédit
rue de Ligne, 1, à 1000 Bruxelles
0800/84.426
mediateurducredit@cefip-kefik.be
www.mediateurducredit.be.
**************************************************
Independenti - cunostinte de gestiune bazica
Toate persoanele care doresc sa se declare ca independenti sau sa-si deschida o societate, trebuie in prealabil, la inscriere, la "Banque-carrefour des entreprises" sa dovedeasca ca au cunostinte de gestiune de baza.
La ghiseul unde se inscrie (UCM, Acerta, Partena, Securex...) se verifica competenta profesionala si cunostintele de gestiune ale acestuia.
De la 1 septembrie 2008 programul cunostintelor de gestiune cuprinde:
- Spiritul de initiativa si competente patronale:
- motivatie, calitatea si atitudinea de antreprenor, spiritul inovant si creator, dorinta de a isi asuma riscul;
- importanta si metodele de a se auto-cunoaste;
- cunoasterea consilierilor profesionali si importanta de a se sfatui cu acestia;
- realizarea unui plan al intreprinderii si studiul fezabilitati acestuia.
Cunostinte elementare de crearea unei intreprinderi:
- formele juridice diferite ale intreprinderii, regimurile matrimoniale diferite, contractele de inchiriere (baiurile), asigurarile obligatorii si facultative;
- statutul social al independentului;
- reglementarile in materie de mediu, amenajari teritoriale, norme de higiena, implantari comerciale si societati de risc;
- ajutor public, finantari si credite.
Cunostinte elementare de contabilitate, financiare si fiscale:
- aspecte contabile (utilitatea contabilitatii ca organ de gestiune, rubricile bilantului, principalele documente comerciale si de plata, cifra de afaceri, cash-flow, dispozitiile legale relative la contabilitatea PMEurilor, mecanismul TVAului)
- aspecte financiare(gestiunea cheltuielilor si rentabilitatea, tabloul de bord al gestiunii, indicele de rentabilitate, bugetul prevazut pentru incasari si cheltuieli de investitii si finantari, planul financiar, fixarea pretului de vanzare si pretului de cumparare precum si analiza costurilor);
- aspectul fiscal (principiul general de impozitare al persoanelor fizice si impozitul societatilor, tipul de castig diferit, deducerea cheltuielilor, precontul si plata anticipata)
Cunostinte elementare de gestiune comerciala:
- gestiunea furnizorilor si clientilor, negocierea comerciala si analiza concurentei;
- marketingul, publicitatea, promotia de vanzare;
- gestiunea si aprovizionarea stocului;
- studiul de piata si strategia comerciala.
Cunostinte elementare de legislatie:
- asupra responsabilitatii, drepturile si obligatiile comerciale;
- falimentul;
- practicile comerciale si protectia consumatorului;
- acordurile comerciale.
ATENTIE: totalitatea acestor materii trebuie invatate in termen de 120 de ore.
Proba cunostintelor de gestiune de baza se face astfel:
Oricare ar fi exigentele cerute, sunt doua modalitati de probare admise:
- Diplomele scolare (diplome de gestiune, de scoala superioara) sau
- practica in meseria respectiva (vechime)
************************************
Statutul de independent/Societate in Belgia
Candidat – Independent
/ Societate

Daca doriti sa deveniti independent trebuie sa urmati procedurile explicate mai jos.
De la inceput trebuie sa evaluati corect dificultatile acestui statut si sa va
preparati suficient pt inceputul acestuia, informându-va bine pt a avea sansa de reusita in activitatea pe care doriti sa o prestati.
A incepe aceasta activitate = a se informa = a se prepara.

Pt a va instala ca independent trebuie sa indepliniti unele conditii si sa completati o serie de formalitati.

Exemplu :
Accesul la
profesiune, Cartea de ambulant, Licente speciale.

1. PERSOANE
2. SOCIETATI (SPRL, SA, SCA,SCRL)

COMPTE A VUE (cont in banca) 1 si 2
- trebuie deschis un cont la o banca (indiferent la ce banca)
acest cont este separat de contul privat si este rezervat special pt
activitatea independentului, numarul lui find mentionat pe documentele
comerciale eliberate de acesta, facturi, scrisori etc.

ACTE CONSULTATIVE 2.
Obligatoriu numai pt societati
- mergeti la un NOTAR (pt a declara societatea)
Acte necesare :
- Plan financiar
- in cazul unui capital in bani, proba depunerii acestora pe un cont particular in numele Societatii in curs de formare.
In cazul unui aport in natura, raportul revizorului de Intreprindere.
Cost:
plata notarului.
- depuneti acest act la « Greffe » al Tribunalului de Comert
- inscrierea societatii de catre grefier la BCE iar acesta va va da
Numarul de Societate , atribuit de BCE
- publicarea actului in Monitorul Oficial de catre Notar.

INREGISTRAREA ACTULUI LA FISC (SPF Finances)

(vedeti info suplimentare pe www.mineco.fgov.be
SPF WTC 3 25e etage Bld Simon
Bolivar 30, 1000 Bruxelles – tel 02.208.52.21)

BIROUL DE INTREPRINDERI (Guichet d’Entreprise) 1 si 2
-diploma (proba) de cunostinte de gestiune, eventual de cunostinte profesionale.
- Diploma (proba) pt unele licente si autorizatii (comert ambulant, macelar, carte profesionala pt straini)
- Inscriere in calitate de vanzator
- Nr dat de BCE pt independent sau societate.
- Aici se primesc si unele indrumari pt activitatea desfasurata.

NUMARUL DE TVA (Identification à la TVA) 1 si 2
- inscrierea direct la Oficiul de Control local TVA (Office de Contrôle local TVA) sau via Biroului de Intreprinderi mai sus mentionat, dar platind acest serviciu.
Toate pers care exercita o activitate de maniera regulata si independenta, activitati cu sau fara profit, activitate principala sau accesorie de oferta de servicii sau vinzare de bunuri, trebuie sa declare aceastea la TVA.
Adresa acestora se gaseste in cartea de telefon la rubrica : « Ministerul de Finante » (SPF Finances)
Brabant
Avenue Louise, 245
1050 Bruxelles
02/641.02.49 ou 641.02.50

Hainaut
Digue des Peupliers, 71
7000 Mons
065/32.73.28

Liège
Rue de Fragnée, 40
4000 Liège
04/254.88.66

Namur
Place Léopold, 10
5000 Namur
081/57.93.10

Luxembourg
Place des Fusillés, 10
6700 Arlon
063/24.42.62


ATESTATII SPECIFICE
- necesare pt unele activitati (la Biroul de Intreprinderi va sfatuieste despre aceasta)

AFILIEREA LA O ASIGURARE SOCIALA (affiliation a une Caisse d’Assurances Sociales) 1 si 2
- In primele 90 de zile de la inceperea activitatii (indiferent de firma de
Asigurare) (adrese vezi in cartea de tel la rubrica « Caisse d’assurances
sociales »)
- La inceputul activitatii se depune o cotizatie provizorie apoi pe durata a 3 ani se depune o cotizatie calculata in baza castigului primului an de activitate, iar apoi in functie de castigul fiecarui an.

ASIGURARE MEDICALA ( Mutualite) (vezi adrese in cartea de tel rubrica Mutualite)
- Indiferent de firma de Mutualite.
Vezi articol despre aceasta APASA AICI

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


CONDITII PT A EXERCITA STATUTUL DE INDEPENDENT

Trebuie sa fiti major (plus de 18 ani)
Sa nu fiti condamnat (cazierul), cei ce sunt supusi unui control judiciar nu pot exersa aceasta profesie.
Cartea profesionala pt straini :
Cererea acesteia se face prin intermediul Administratiei Comunale unde
stati in Belgia si unde aveti unul din cele 2 acte de sejur valide :
certificatul de inscriere in registrul de straini (CIRE) sau o Atestare de
inscriere model A.
Daca nu sunteti in posesia acestor documente si nu rezidati in Belgia,
atunci faceti cererea la Consulatul Belgiei din România.
Cartea profesionala este eliberata de SPF Economie, PME, Classes moyennes et Energie si este trimisa organului administrativ sau diplomatic care a cerut-o.
Unele persoane sunt scutite de aceasta formalitate :
- pers unui stat membru al spatiului economic European, cu conditia ca acestia vin sa se instaleze, sau sa se instaleze cu ei impreuna :
- sotia/sotul
- descendentii lor legali mai mici de 21 de ani si care sunt intretinuti de acestia si sau sotii acestora,
- sotul/sotia unui belgian cu conditia ca vin sa se instaleze impreuna in belgia,
- copii acestora de pina la 21 de ani si sotii lor,
- strainii care beneficiaza de sejur ilimitat in belgia,
- refugiatii politici recunoscuti in belgia,
- sotii strainilor care insotesc pe lucratorii independenti (conjoint-aident)
- strainii care efectueaza voiaje de afaceri in belgia, daca voiajul nu dureaza mai mult de 3 luni consecutive,
- jurnalistii straini,
- sportivii straini si acompaniatorii lor independenti,
- artistii straini si acompaniatorii lor independenti,
- conferentiarii,
- studentii straini care efectueaza un stagiu, pe perioada acestuia,
- strainii care executa o activitate ambulanta,
- PERSOANELE DIN TARILE CU CARE BELGIA A SEMNAT O CONVENTIE, ACESTIA FIND BULGARIA SI ROMÄNIA.
EXERCITAREA UNEI PROFESII INDEPENDENTE PT PERSOANELE DIN ACESTE TARI? AU NEVOIE DE O ATESTATIE. CEREREA PT ACEASTA ATESTATIE SE FACE LA SERVICIUL « CARTES PROFESSIONNELLES » DE LA SPF ECONOMIE, PME, CLASSES MOYENNES ET ENERGIE.
- ADRESA :
SPF Economie, P.M.E., Classes moyennes et Energie
Commission d'Agrément des Entrepreneurs
WTC III, Boulevard Simon Bolivar 30
1000 Bruxelles
Tél. 02/277.80.99

INFORMATII SUPLIMENTARE SI CORECTE AVETI PE ACEST
SITEU : http://mineco.fgov.be/Default.htm
************************************************
Independent, societate (full sau accesoriu)- Belgia
Unii dintre voi s-au intrebat uneori: ce spune legea in privinta unei a doua slujbe, sau daca nu este mai bine sa renunte la un servici la patron, pt a incepe o activitate de independent.
Exista posibilitatea de a cumula activitatea de salariat cu cea de independent, dar pt a fi considerat ca independent cu titlu complementar, trebuie ca persoana in cauza sa presteze cel putin mi-temps ca salariat.
Un independent cu titlu complementar trebuie sa se afilieze la o companie de asigurare (caisse d'assurances sociales) unde trebuie sa plateasca cotizatia trimestriala. Totusi NU va platii aceasta cotizatie daca castigul sau NET (ce iti ramâne in mina dupa ce s-au platit taxele) este inferior la 1233€. Independentul complementar, poate deduce TVA-ul, dar trebuie sa faca o declaratie fiscala pt aceasta si in acelasi timp are unele obligatii de contabilitate, totusi daca cifra de afaceri nu depaseste 5580€/an, se poate opta pt a platii ca taxe, o suma forfetara, dar in cazul acesta pierdeti avantajul deducerii TVA-ului(evident nu mai trebuie facuta declaratia de TVA).
In concluzie acest statut are avantajul simplificarii formalitatilor administrative, singura obligatie find: depunerea anuala a unei liste cu clientii inscrisi la administratia fiscala.
Independentul complementar trebuie sa tina o contabilitate redusa, in funtie de activitatile sale.
Trebuie stiut ca castigurile obtinute din aceasta activitate se vor cumula cu celelalte din menajul lui si vor fi taxate ca atare.

PS cu titlu informativ as dorii sa cititi acest articol scris de mine pe un alt siteu, precum si comentariile respective:

As dorii sa informez pe toti acei care se instaleaza in Belgia si opteaza pt statutul de Independent si nu cunosc suficient ce ii asteapta in momentul cand vor trebui sa isi achite taxele fata de fiscul belgian si plata asigurarilor sociale in totalitatea lor.
Trebuie stiut ca in primul an al acestui statut in afara de taxa pt sigurarea sociala, care si aceasta este stabilita de maniera forfetara nu sint alte cheltuieli mari deci este bine din pct de vedere financiar, in al doilea an suma va creste putin, dar este oarecum acceptabila, in al treilea an se vede exact unde sinteti din pct de vedere castig si ce trebuie platit, se va marii taxa de asigurare in raport cu castigul si se va platii diferenta din anii anteriori, plus va trebui platit fiscul pe trei ani doi din urma si cel in curs,(toate astea deodata deci o suma f f f mare) iar daca nu ati pus bani deoparte, al 4lea an este CATASTROFAL.
Daca pina acum se putea gandii ca se poate lucra trei ani si apoi cand vine pleasca de plata de la fisc, o tundem in Romania, acum odata cu intrarea acesteia in EU, trebuie stiut ca fiscul te gaseste peste tot si asta inseamna "dezastrul de care vorbeam mai sus.
Nu vreau sa sperii pe nimeni, doar vreau sa informez, si doresc sa se stie clar ca taxele care trebuiesc platite incepand cu al treilea an sint f mari si daca nu ati pus bani deoparte (trebuie pus neaparat 50% din ce cistigati), aveti sansa sa platiti tot restul vietii pt aceasta greseala.
Cunosc independenti care platesc de ani de zile pt aceasta greseala si nu vad cum vor reusii sa termine vreodata, deoarece sumele find f mari
au fost nevoiti sa le plateasca, facand imprumuturi, la care reusesc sa ramburseze numai interesele anuale, iar sumele propiu zise ramin
aproape intacte, deci ATENTIE MARE, nu va imbatati cu apa de ploaie.
Un siteu care explica aceasta activitate de independent aici: http://www.libredoser.be

comentarii:
GDA:
In principiu exista jurisprudenta in domeniul asta....nu e nici o problema daca lucrezi la o singura firma ca independent !
In multe societati...exista colaboratori independenti.....à temps plein !!!
Iar exemplul cel mai simplu....medicii care lucreaza la un singur spital....sint independenti la un singur loc de munca...
se pot face extrapolari si nu sint probleme pentru fisc, tva etc. Aici nici un medic nu e salariat al spitalului (exceptie cadrele universitare in spitalele universitare!). Iar meseria care o ai nu are nici o importanta...toti in aceeasi galeata pentru autoritati : INDEPENDENT !
Important e sa fii in regula (tu sau societatea pentru care lucrezi) cu cotizatiile sociale, taxele la fisc si declaratiile de tva !

GDA:
Ma bucur ca sa a revenit cu subiectul asta....si vreau sa bat si eu apa in piua....sint de zece ani independent....iar anul al patrulea a fost piatra de incercare....
Atentie...se ajunge foarte usor la taxa maxima de cotizatie sociala (+/- 3200 eur pe trimestru) plus fiscul care vine retroactiv cu majorari importante (platire retroactiva!)...iar de la 1 ianuarie sintem in UE si totul va fi controlat !!!
Este cel mai frumos statut (independent!) dar...trebuie sa gerati cu mare atentie...si va sfatuiesc sa va inconjurati de specialisti in domeniul fiscal cu experienta in belgia (contabil, expert-contabil!) si integri, chiar daca vi se pare ca sint scumpi si nu merita...
nu reusim sa aflam toate dedesubturile legilor niciodata si pe termen lung o sa vedeti economiile care le faceti cind declaratia la fisc e bine ticluita (legal)!!!
Va spun astea pentru ca romanii sint harnici, muncesc mult si ajung destul de repede sa cistige bani frumosi (incomparabil cu romania), dar nu uitati ca traim intr-o tara unde taxele sint mari si toate avantajele care exista aici...trebuie platite !
Mai bine de doua ori cititi acelasi lucru dar e bine sa nu UITATI !
Curaj si nu va lasati....cind sinteti bine informati aveti sanse mai multe !!!

GDA:
Un independent plateste in functie de cit cistiga !
Taxele sociale sint in general 20 % din cistigul brut.
In primul an sint de ordinul 500 eur pe trimestru ...dar sint minime pentru ca nu exista o baza de calcul (adica nu au dupa ce sa se ia in calcul).
Dupa ce ati scazut cheltuielile profesionale din venitul brut minus 20% taxele sociale...cifra care o obtineti va fi impozitata la max 50% in persoana fizica si la max 33% cind beneficiul este pe societate (adica aveti o societate a dvs).
Asta este un calcul simplu care da o idee la ce puteti sa va astepati!
Cotizatiile sociale se calculeaza pe venitul brut (maximum posibil este de 3300 eur pe trimestru, adica de la aprox 165000 eur pe an
in sus taxele sociale ramin aceleasi...indiferent de cit cistigati) si sint deductibile de la impozit.
Toate cheltuielile legate de activitatea profesionala (masina, telefon, asigurari de responsabilitate civila in activitate, GSM, scule si materiale profesionale etc) sint deductibile de impozit.
Dupa ce faceti toate aceste deduceri....ramine beneficiul activitatii dvs care va fi impozitat la max 50 %.
Cu acest calcul simplu puteti sa va faceti o idee de ce cistiga orice independent in Belgia!
Evident ca totul e un pic mai amanuntit dar asta este schema de baza !
Nu sint expert contabil...dar sint independent de aproape 10 ani...si va spun din experienta proprie !
Nu dau retete si nici sfaturi....vreau doar ca orice nou venit sa inteleaga sistemul!
Nu am fost obisnuiti in tara cu un sistem atit de corect pus la punct si nici cu asa taxe mari la stat...aici nu exista vorba romaneasca "las' ca merge si asa"!!
M-ar bucura daca si alti independenti romani ar adauga din experienta lor, pentru ca e un capitol destul de incilcit aici in Belgia.

GDA:
Revin cu cifre exacte de la casa de cotizatii sociale (ASD cea care are taxele cele mai mici pe gestionarea dosarului dvs 3,5 %):
cotizatia sociala pe trimestru in 2006 este de min 491,39 care este calculata la un venit anual de 9664,59 eur !!
deci ati inteles...ca in clipa regularizarii trebuie sa platiti diferentele....asa ca faceti socoteala cam cit cistigati si cereti la casa de
cotizatii sociale sa platiti de la inceput o taxa trimestriala mai mare...sint bani care nu-i pierdeti si in plus sint deductibili de la impozit !
este foarte bine explicat totul pe site www.asd.be !
SUCCES
**************************************************************
Independenti,creerea unei societati in Belgia (Uniunea Europeana)
Cheltuielile administrative in vederea infintarii unei societatii costa in medie in Uniunea Europeana la aceasta ora in jurul sumei de 554€ fata de 813€ in anul 2002.
Acest studiu a fost comandat de catre Comisia Europeana si are ca scop diminuarea costurilor in favoarea intreprinderilor mici si mijlocii (PME) precum si reducerea termenilor de inscriere a acestora care este de aprox 12 zile fata de 24 zile in 2002.
Pentru a avea o idee despre acest subiect cam ce cuprinde creerea unei intreprinderi sau societati puteti incarca un PDF pe situl acesta cu informatii foarte util: APASA AICI http://www.dexia.be/wwwdexiabe/media/prof/docu/smc_dossier_starters_fr.pdf
Vreti sa deschideti o societate, o organizatie, sau sa fiti independent temporar sau cu statut partial independent in Belgia ? in cazul acesta trebuie sa indepliniti mai multe conditii de baza pe care va las sa le descoperiti pe situl: http://www.limosa.be/ unde aveti toate informatiile utile precum si un link spre situl Securitatii Sociale Belgiene (CLIK) https://www.socialsecurity.be/site_fr/home_default.htm si situl
Portalului Federal Belgian (CLIK) http://www.belgium.be/eportal/application/ unde gasiti actualizate la zi in functie de legile acestei tari informatii din toate domeniile.
Sus In jos
http://www.belgianul.com
 
INFORMATII UTILE PENTRU INDEPENDENTI - BELGIA
Sus 
Pagina 1 din 1
 Subiecte similare
-
» INFORMATII UTILE PENTRU GASIREA UNUI JOB IN BELGIA
» Informatii utile pentru cei care aplica pentru un post: scrisoarea de motivare si de recomandare, etc
» INFORMATII UTILE BELGIA
» INFORMATII UTILE DESPRE FAMILIE - BELGIA
» INFORMATII UTILE DESPRE LOCUINTA IN BELGIA

Permisiunile acestui forum:Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum
DIROBENELU :: INFORMATII UTILE-
Mergi direct la:  
|
Creati un forum | ©phpBB | Forum gratuit de suport | Semnaleaza un abuz | Cookies | Discutii recente