Prin jud. Ialomita, pe-alocuri, in loc de "Buna dimineata la mos-ajun, colindatorii, prescurtand, zic:
Neatalus,
Neatalus,
Ne dai, lele, ne dai?
Mai demult, tot prin aceasta parte, spun batranii ca se zicea si:
Ma chitii,
Ma chitii
Dupa sac,
Da-mi, babo, colacul
Si bornacul,
Sa ma duc la alta casa
Unde-i fata mai frumoasa !
dupa care iesea gazda si dadea colindatorilor nuci, bornaci, - un fel de colaci mici, covrigi ori bani.
Prin satele bulgaresti din Ialomita, locuite in intregime sau numai in parte de bulgari, copiii umbla cu "Buna dimineata" in ziua de ajun, de indata ce trece soarele de amiaza, si pana seara, strigand cat pot mai tare :
Hota 'n bota coladele,
Dai, babo, cravaicele,
dupa care primesc de la gazda nuci ori colaci, facuti in acest scop".
Prin Banat, feciorandrii colindatori, ajungand inaintea casei, canta in cor :
Buna ziua lui ajun,
Ca-i mai buna a lui Craciun!
Cati miei,
Cati purcei,
Fug copiii dupa ei.
Carnati,
Carnati,
Iesi, gazda, de ne dati.
Lopocita,
Lopocita,
Iesi, gazda ca ni-s d'o vita.
Covrig,
Covrig,
Iesi, gazda, ca ni-i frig!
Dupa ce primesc carnati, slanina sau bani, colindatorii mai striga :
Cata trestie la gazda pra casa,
Atatia gologani pra masa !
Si apoi pleaca de-acolo .
Prin partile de miazanoapte ale Olteniei, copiii se scoala cu noaptea-n cap "si se duc la biserica, unde bat toaca toti cei cari stiu sa o manueasca mai bine, si o bat si striga-n gura mare :
Ha, ha, haaa! Buna ziua lui mos-ajun, Ca-i mai buna a lui Craciun, Dimineata intr-un ceas bun, C-un carnat si-un colac bun !
Cand se vede ca s-a strans tot satul, adica copiii dela cinci ani, pana la flacaii si fetele de optsprezece ani, se alege un vatav, care se chiama vatrai. Se chiama "vatrai", fiindca el intra intaiu in casa omului si bodicaie cu colinda in foc, unde gaseste cate un dovlete, - bostan, - il ia si da la tovarasii lui ceilalti, cari au grija sa nu se certe pitaraii.
Cand pitaraii au venit la casa omului, omul ii baga in curte pe toti si scoate o cotovaica, - coaja de dovleac, - cu seminte de canepa, in, porumb, grau, seminte de dovleac si i le da vatraiului. Vatraiul ia cu mana, arunca in toate partile, pe casa, pimniti si zice :
Sa creasca.
Sa immulteasca,
La multi ani ea sa infloreasca !
Cate cuie pe casa,
Atatia galbeni pe masa,
La anul si la multi ani!
Atunci omul iese cu desagii si le da la toti pe rand pitarai. Pitarai se da : covrigi, simigi, boabe fierte, pere, mere, coliva, tuica fiarta, vin si altele.
Si asa [se urmeaza] pana seara, cand toti pitaraii vin rebegiti de frig acasa, dar veseli ca vin cu sacul plin".
Prin unele parti, colindetele se mai numesc si bolindete, framantandu-se si cocandu-se in noaptea Ajunului.
Prin unele parti de jos ale Olteniei se pare ca datina de a umbla cu mos-ajunul in dimineata Ajunului, s-a contopit cu o alta datina care se practica mai demult in chip de sine statator, care se numea "in colindeti". Astazi, prin aceste parti, cererea colindetilor se face la fereasta si daca gazda primeste cardul de colindatori, acestia intra in casa si zic :
Buna dimineata la mos-ajun.
Buna dimineata la mos-ajun,
Buna dimineata la mos-ajun! Boi, vaci,
Cai, oi si porci,
Sanatate,
Bogaiate,
Ca-i mai buna decat toate,
sau aceasta uratura mai lunga, avand in cuprins adause parti din colindele obisnuite :
Buna dimineata la mos-ajun,
Buna dimineata la mos Craciun!
Ne dati, ne dati, ori nu ne dati!
Iar acum, boierii bogati,
De la noi acum aflati
Ca s-a nascut Mantuitor in palatul boilor
Erou eroilor (sic)
De maica-sa insotit
Isus Hristos cormancit.
Sculati, sculati, sculati,
De va-mbracati,
Caci lumina, iat-o, vine.
Sa va mai cantam odata
Pentru ziua luminoasa;
Ne dati, ne dati,
Ori nu ne dati !
Stapana casei, punand colindatorii la rand, le da la fiecare "cate un colindete care e mai gheros". Daca cei din casa nu raspund, colindatorii adauga :
Maracine la fereasta,
Inima sa te loveasca,
Cu copii si cu nevasta
sau alte cuvinte de ocara.