DIROBENELU
Bine ai venit pe acest sit!
Participand activ la acest forum, vom putea imbunatatii calitatea lui.
Multumim
DIROBENELU
Bine ai venit pe acest sit!
Participand activ la acest forum, vom putea imbunatatii calitatea lui.
Multumim
DIROBENELU
Doriti să reactionati la acest mesaj? Creati un cont în câteva clickuri sau conectati-vă pentru a continua.

DIROBENELU

DIROBENELU
 
PortalAcasaUltimele imaginiCăutareÎnregistrareConectare

 

 EMINESCU IN IMAGINI ALE VREMII

In jos 
AutorMesaj
sfantul_calinic
Master
Master
sfantul_calinic


feminin
Numarul mesajelor : 1912
Varsta : 69
Localisation : Bucuresti
Emploi : Presedinte Fundatia "Sfantul Ierarh Calinic"
Reputatie : 65
Puncte : 7404
Data de inscriere : 11/10/2008

EMINESCU IN IMAGINI ALE VREMII Empty
MesajSubiect: EMINESCU IN IMAGINI ALE VREMII   EMINESCU IN IMAGINI ALE VREMII Icon_minitimeMar Ian 12, 2010 3:02 pm

Eminescu este, fără îndoială, mai mult decât un brand. Este un simbol, oricât de asiduu ar încerca unii să-l profaneze.
Sunt patru fotografii-portret certificate ca fiind ale lui Eminescu, dintre care una singură a făcut „carieră“. Ea a ajuns să se identifice cu efigia poetului național, cu întreaga sa poezie, cu poezia romantică în general și poate chiar cu întregul romantism european. Dacă am face o statistică riguroasă a tuturor multiplicărilor acestei imagini (ținând cont de toate caietele și manualele școlare, de edițiile populare ale poeziilor, de edițiile critice si de lux, de afișe, pliante, plicuri, timbre filatelice si postale, bancnote, monede, medalii etc.) am ajunge la peste un miliard de exemplare.

EMINESCU IN IMAGINI ALE VREMII Copyof12246298
Iar fotografia-blazon din 1869 s-a impus de la sine, prin eliminarea naturală a tuturor celorlalte. Cele patru portrete care alcătuiesc „careul de ași“ al imagologiei Eminescu sunt, în ordine cronologică: cel din 1869, făcut la Praga, în atelierul lui Jan Tomas, cel din 1880, făcut la București de Frantz Duschek, cel din 1884, făcut la Iași, de Nestor Heck, și cel făcut de Jean Bieling la Botoșani, în 1887-1888. Încercarea de a consacra o imagine reprezentativă a poetului a făcut-o Maiorescu, ilustrând ediția princeps „Poesii“ cu portretul din 1880, făcut de Frantz Duschek. După moartea poetului, imaginea „livrată“ publicului a fost cea a lui Jean Bieling de la Botoșani, reprodusă pentru prima oară în volumul „Henriette si M. Eminescu. Scrisori către Cornelia Emilian“ (Iași, Editura Șaraga 1893). Fotografia convenea imaginarului unei epoci în care Eminescu era considerat filosoful pesimist, care a murit nebun, în mizerie. Portretul apare pe coperta primelor ediții Șaraga, pe cărți postale, însă această „emblemă“ va fi în scurt timp refuzată de contemporaneitate. Fotografia nu-l reprezenta pe poetul de geniu, ci, așa cum spunea Ion Scurtu în 1903, „este potrivită numai pentru a nedreptăți pe poet și a falsifica în ochii publicului imaginea fizionomiei adevărate a lui Eminescu“.

EMINESCU IN IMAGINI ALE VREMII Copyof12246306
Se făcea, așadar, încă de pe atunci, referire la necesitatea unui chip ideal, model inconfundabil, absolut și abstract. Cea de-a treia fotografie, realizată de Nestor Heck la Iași (1884), a avut o popularitate redusă. Criticii literari și publicul larg au respins-o, deoarece au recunoscut în ea semnele bolii. Portretul a fost totuși reprodus pe coperta ediției Șaraga a volumului „Versuri si proză“ (1890), pe prima pagină a unor numere consacrate lui Eminescu din reviste ca „Flacăra“ (1912) sau „Gândirea“ (1929), precum și pe coperta ediției Botez din colecția „Clasicii români comentați“.
Portretul executat de Frantz Duschek în 1880 pentru albumul Junimii (al doilea, în ordine cronologică) a fost considerat, de cei care l-au cunoscut pe poet, drept cea mai fidelă reprezentare a lui Eminescu, în sensul realist și complet al cuvântului: un Eminescu frumos și puternic, o figură ușor spiritualizată de luptător. Fotografia va fi reprodusă în ediția princeps din 1883 a poeziilor eminesciene și pe prima pagină a numărului de doliu al revistei „Familia“ (1889). Dar, contrar acestei accepțiuni teoretice a contemporanilor, privind imaginea „oficială“ a poetului, preferința artiștilor plastici și a publicului s-a îndreptat, încet-încet, către prima fotografie, cea executată la Praga, în 1869, de Jan Tomas.

EMINESCU IN IMAGINI ALE VREMII Copyof12246493
Cehii nu sunt conștienți de impactul extraordinar pe care l-a avut una dintre fotografiile făcute de un conațional de-al lor asupra culturii si constiinței publice din România: poetul nostru național a fost consacrat, ca imagine emblematică, de fotograful praghez Jan Tomas (1841-1912). Un fotograf important al epocii, dar nu reprezentativ pentru istoria și cultura poporului ceh. Sau, cel puțin, care nu e plasat la nivelul corespunzător prestigiului... Eminescu ajunsese la Praga în septembrie 1869, cu gândul și dorința de a urma cursurile Universității Caroline, a doua ca reputație în Imperiul Austro-Ungar (după Viena). Ca să se poată înscrie, trebuia să-și facă o fotografie. Un funcționar excesiv de scrupulos a respins însă cererea poetului, pe motiv că documentul de absolvire nu era în regulă. După ce a stat o perioadă la fratele său, Șerban, care locuia la Praga, Eminescu a plecat în același an la Viena. Aici, funcționarii Universității din capitala Imperiului i-au acceptat certificatul de absolvire și l-au înscris fără probleme ca student auditor. Ca și Eminescu însuși, fotografia făcută la Praga a traversat toată Europa înainte de a fi celebră în România.

EMINESCU IN IMAGINI ALE VREMII Copyof12246093
EMINESCU IN IMAGINI ALE VREMII Copyof12246095n
Sus In jos
http://fundatiasfantulierarhcalinic.blogspot.com/
 
EMINESCU IN IMAGINI ALE VREMII
Sus 
Pagina 1 din 1
 Subiecte similare
-
» PRIN COLBUL VREMII
» Joc de Imagini
» Mihai Eminescu, ucis la comanda
» Petre Tutea despre Eminescu
» Imagini care nu se afiseaza in IE(asa zisele cruci rosii)

Permisiunile acestui forum:Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum
DIROBENELU :: CENACLUL-
Mergi direct la:  
|
creează un forum | ©phpBB | Forum gratuit de suport | Semnaleaza un abuz | Cookies | Discutii recente