Mai tineti minte cozile de pe vremea lui Ceausescu? Cozile acelea sanatoase, de 50-60 de metri lungime, impletite din trei randuri de oameni, unde stateai aproape o jumatate de zi si din a caror inclestare, daca aveai noroc, reuseai sa iesi pana la urma cu o bucata de "ceva"?
Daca ati remarcat, in preajma cozii aparea intotdeauna o gospodina tupeista, sosita prea tarziu ca sa mai prinda un loc bun, dar careia nici prin cap nu-i trecea sa plece cu mana goala. Gospodina avea tactica ei: se invartea cu un aer foarte preocupat vreo trei minute pe langa coada, apostrofandu-i cu voce tare pe toti cei care se apropiau sa vada ce se da si care, chipurile, vroiau sa se bage prin fata. Se facea remarcata cu vreo doua-trei astfel de interventii, dupa care, brusc, cu o voce care nu trada nici cea mai mica ezitare, isi lansa atacul necrutator asupra celui mai umil cumparator aflat in prima treime a cozii (de obicei un batranel firav): "Sunt si eu dupa dvs., ma duc sa fac ordine acolo in fata, ca nu se mai poate."
De unde si pana unde "Sunt si eu dupa dvs."? Dar... cine sa protesteze? Batranelul? Nici gand, era victima sigura de la inceput. Cele trei sau patru persoane aflate imediat in spatele batranelului si care auzisera fraza? Putine sanse. Siguranta afisata de gospodina isi facea imediat efectul: daca femeia venise impreuna cu batranelul? Poate erau chiar rude. Si-apoi, ea se oferise benevol sa asigure ordinea, cum s-o refuzi? Si, dupa doua-trei minute de facut ordine, femeia se intorcea cu aerul cel mai natural sa isi "reia" locul la coada.
Gospodina aceea nu facea altceva decat sa aplice o strategie. O strategie de A CUMPARA. Si... va vine sa credeti? Cand va uitati acum in jurul dvs. si vedeti cati bani si cate eforturi se baga in strategii de A VINDE (spoturi radio, clipuri TV, panouri, fluturasi, premii uriase, telemarketing, agenti comerciali, demonstratii la domiciliu etc.), va vine sa credeti ca a fost necesara candva o strategie de A CUMPARA?