DIROBENELU
Bine ai venit pe acest sit!
Participand activ la acest forum, vom putea imbunatatii calitatea lui.
Multumim
DIROBENELU
Bine ai venit pe acest sit!
Participand activ la acest forum, vom putea imbunatatii calitatea lui.
Multumim
DIROBENELU
Doriti să reactionati la acest mesaj? Creati un cont în câteva clickuri sau conectati-vă pentru a continua.

DIROBENELU

DIROBENELU
 
PortalAcasaUltimele imaginiCăutareÎnregistrareConectare

 

 POSTUL CRESTIN ORTODOX

In jos 
AutorMesaj
sfantul_calinic
Master
Master
sfantul_calinic


feminin
Numarul mesajelor : 1912
Varsta : 69
Localisation : Bucuresti
Emploi : Presedinte Fundatia "Sfantul Ierarh Calinic"
Reputatie : 65
Puncte : 7259
Data de inscriere : 11/10/2008

POSTUL CRESTIN ORTODOX Empty
MesajSubiect: POSTUL CRESTIN ORTODOX   POSTUL CRESTIN ORTODOX Icon_minitimeJoi Mar 12, 2009 9:58 am

Este o înfrânare pe un anumit timp, fie parțial, fie definitiv, de la mâncare, băutură, viață conjugală, distracții, vorbire multă și alte desfătări, cu scopul de a ne ruga mai mult lui Dumnezeu, de a ne pocăi, a ne spovedi și a ne împărtăși cu Trupul și Sângele Domnului.
Porunca postului a fost dată în Rai: “Nu mâncați din pomul cunoștinței binelui și răului” (Fac. 2, 17), a poruncit Dumnezeu lui Adam și Evei.
Acest pom avea un dublu simbol: al dependenței față de Dumnezeu și al avertizării că în ziua în care vor mânca, vor amesteca binele cu răul și vor muri cu trupul. Dacă Adam și Eva ar fi postit, n-am mai fi avut nevoie de postul de acum.
Ne-am îmbolnăvit prin neascultare și trebuie să ne vindecăm prin ascultarea de Dumnezeu și prin post (înfrânare).
Cei ce se plâng că nu pot posti o fac din două motive: fie că nu înțeleg rostul postului, fie că sunt bolnavi sufletește și nu vor să pornească pe calea însănătoșirii morale. Acei oameni care nu postesc nu pot simți prezența lui Dumnezeu, nu pot să realizeze lucrări duhovnicești în viață, nu pot să aibă ajutorul lui Dumnezeu.
Disciplinarea biologicului, schimbarea traiectoriei tentației, canalizarea energiei înmagazinate în ființa noastră pot fi foarte ușor controlate cu ajutorul harului Duhului Sfânt din Sfintele Taine ale Bisericii noastre Ortodoxe. Deci numai Biserica, prin Sfintele Taine, prin preot, ne poate ajuta.
Temeiul scripturistic al postului
Dumnezeu a dat în Rai porunca de a nu mânca din pomul cunoștinței binelui și răului, pentru ca omul să practice virtutea înfrânării, care este prima măsură și condiție a însănătoșirii morale.
Omul este chipul lui Dumnezeu (Fac. 1, 26), prin rațiune, voință, sentiment (Treimea umană) și este asemenea lui Dumnezeu prin sfințenie, care se obține prin practicarea virtuților.
Atunci când omul se înfrânează în ceea ce privește mâncarea, el devine stăpânul trupului, nu se mai lasă ispitit de el și nu mai este robul lui.
Adam, nesocotind porunca Divină, a amestecat binele cu răul, porunca lui Dumnezeu de a nu mânca și ispita diavolului de a mânca, rezultând păcatul care a adus blestemul lui Dumnezeu și moartea trupească. (Rom. 7, 13) Astfel, Adam și Eva au pierdut, prin MÂNDRIA MINȚII și POFTA TRUPULUI, comuniunea harică cu Dumnezeu, fiind dezbrăcați de haina cea țesută de Dumnezeu - cămașa Duhului Sfânt, care i-a protejat până la acea dată împotriva greutăților vieții.
Sfinții Părinți ai Bisericii Ortodoxe arată că lăcomia pântecelui este primul păcat capital, din care izvorăsc toate patimile. Într-adevăr, îmbuibarea duce adesea la beție și lene, iar acestea aprind trupul spre desfrânare.Toate acestea, având nevoie de bani, conduc la furt, înșelăciune, avariție. Cine nu poate dobândi bani se întristează, se mânie și invidiază pe cei care au și, astfel, rezultă păcate mari a căror urmare este moartea sufletească și trupească.
Postul este, în schimb, spre folosul trupului și al sufletului, pe care le purifică și le întărește prin harul lui Dumnezeu. Din aceste motive și legea Vechiului Testament recomandă postul și arată foloasele lui: “Nu fi nesățios întru toată deșertăciunea și nu te apleca spre mîncăruri multe... pentru nesaț mulți au pierit, iar cel înfrânat își va spori viața”. (SIRAH 37, 32-34)
Mântuitorul a postit 40 de zile și 40 de nopți (Mt. 4, 2) și tot El ne învață cum să postim (Mt. 6, 16-18), pentru că “diavolul nu poate fi izgonit decât prin post și rugăciune”. (Matei 17, 21) În Noul Testament “Sfinții Apostoli slujeau Domnului, se rugau și posteau”. (Fapt. 14, 23, 13, 2-3; II Cor. 6, 5)
Temeiul patristic și canonic al postului
Biserica Creștină Ortodoxă a rânduit postul pe temeiul practicii Mântuitorului, a Sfinților Apostoli și a ucenicilor acestora, pentru toți creștinii.
În mod special, în perioada celor patru posturi (Crăciunului, Paștelui, Sfinților Apostoli Petru și Pavel și Sfintei Marii) - creștinii se pregătesc sufletește și trupește pentru Sfânta Spovedanie și Sfânta Împărtășanie.
Sfinții Părinți spun că postul:
Ø potolește poftele trupului (Sf. Evagrie Monahul);
Ø deprinde voința să domine asupra lăcomiei pântecelui, care alungă toate virtuțile (Nil Ascetul);
Ø este o jertfă bine plăcută lui Dumnezeu și deci un act de cult;
Ø înlesnește săvârșirea tuturor virtuților și ajută rugăciunea;
Ø purifică organismul de toxine, îl înnoiește și-l ferește de boli, iar de unele îl vindecă.
Având în vedere importanța postului, s-a ajuns la stabilirea obligației de a ține posturile rânduite de biserică prin canoanele Sfinților Apostoli și ale Sfinților Părinți. Astfel, canonul 69 apostolic sancționează pe clerici cu caterisirea dacă nu țin Postul Mare și Postul de miercuri și vineri, iar pe laici cu afurisirea (excepție fac bolnavii).
Canonul 52 de la Laodiceea repetă obligația de a posti miercuri și vineri. Canonul 8 al lui Timotei din Alexandria dezleagă de post pe femeia care naște, iar canonul 10 dezleagă de post pe cei bolnavi.
Cel ce nu poate posti din cauza bolii, să facă mai multă milostenie, să se roage mai mult, să împlinească cu râvnă poruncile dumnezeiești.
Principiul călăuzitor cu privire la hrană este, după Sf. Casian, de a nu da trupului spre satisfacerea plăcerii ci spre îndreptarea slăbiciunii.
Sfântul Maxim Mărturisitorul spune: “Cei ce se împărtășesc de mâncare, din alte motive decât de hrană și tămăduire, se vor osândi cu cei care s-au dat desfătării“.
Sfântul Ioan Gură de Aur spune că postul ni s-a dat de Dumnezeu ca leac salvator, prin care să se stârpească păcatul desfrânării și grija lumească să se îndrepte spre activitatea duhovnicească.
Cum să postim
Există postul simțurilor, al minții și al duhului. Păcatul vine prin două izvoare: prin mânie și prin lăcomie, iar prin post și rugăciune acestea seacă. Înainte de a posti trebuie să ne împăcăm cu toți semenii noștri. De la Mântuitorul Iisus Hristos am aflat că Dumnezeu este iubire și porunca cea mai mare este porunca iubirii de Dumnezeu și de oameni.
Una din legile iubirii se numește iertare și, împlinind-o, vom înfrânge mânia. Mântuitorul Iisus Hristos ne-a spus: “De veți ierta oamenilor greșealele lor, ierta-va și vouă Tatăl vostru cel Ceresc; iar de nu veți ierta oamenilor greșealele lor, nici Tatăl vostru nu vă va ierta greșealele voastre”. (Mt. 6, 14-15)
Pentru a fi numiți “fiii Tatălui Ceresc” trebuie să iubim pe vrăjmașii noștri, să facem bine celor ce ne urăsc și să ne rugăm pentru cei ce ne asupresc. (Mt. 5, 43)
A răsplăti binele cu răul este lucrare diavolească, a răsplăti răul cu răul este lucrare dobitocească, a răsplăti binele cu bine este lucrare omenească, iar a răsplăti răul cu bine este lucrare dumnezeiască și virtute creștină.
Prin iubire și iertare biruim mânia, din care izvorăsc atâtea rele, iar prin post secăm fântâna otrăvitoare a atâtor patimi aducătoare de moarte.
Trebuie apoi să mergem la duhovnic pentru a ne spovedi și a ne ușura sufletul de păcate. După aceea vom primi binecuvântarea de a posti și astfel voința noastră va fi ajutată de puterea harului dumnezeiesc.
Cu privire la post, Sfântul Ioan Gură de Aur ne îndeamnă astfel: “Nu numai gura și stomacul vostru să postească, ci și ochii, picioarele și mâinile și toate mădularele trupului vostru. Mâinile să postească, rămânând curate de hoție și lăcomie, picioarele nealergând spre locuri păcătoase, ochii să nu privească la frumuseți străine, gura să postească de sudalme și de vorbiri rușinoase”.
Vremea postului este o vreme de bucurie duhovnicească, în care simți cum te eliberezi de lanțurile patimilor care te țineau în robie. Numai fariseii erau triști când posteau, fiindcă o făceau ca să fie lăudați de oameni și nu pentru a se apropia de Dumnezeu.
Treptele postului
Vom enumera în continuare treptele postului, adică cele șapte feluri de hrană pentru creștini:
1. Prima treaptă a postului este cea a CARNIVORILOR. În această categorie intră persoanele care, în afara zilelor de miercuri, vineri și posturile rânduite de Biserică, folosesc în alimentație și carne. Acest tip de alimentație încetinește foarte mult progresul la rugăciune.
2. A doua treaptă este aceea a LACTO-VEGETARIENILOR, adică a acelora care nu mănâncă niciodată carne, ci lapte și produse lactate, ouă și legume fierte. Aceasta este de obicei viața de obște a călugărilor.
3. A treia treaptă a postului este aceea a VEGETARIENILOR, adică a acelora care mănâncă numai zarzavaturi și legume fierte sau crude. În această treaptă a postului ajung de obicei călugării cei mai râvnitori. De aici încep treptele postului cele mai aspre, pe care pășesc de obicei, cu binecuvântarea duhovnicilor, sihaștrii și pustnicii cei mainevoitori.
4. A patra treaptă a postului este aceea a FRUCTIVORILOR, adică a acelora care mănâncă o dată în zi pâine și fructe fierte sau crude. Cine a ajuns în această treaptă a postului, poate stăpâni cu ușurință trupul, gândurile și poate spori repede pe calea rugăciunii.
5. A cincea treaptă a postului este cea a HRANEI USCATE, la care ajung de obicei pustnicii cei mai râvnitori, care, în această aspră nevoință, mănâncă numai pesmeți muiați în apă cu sare sau puțin oțet, o dată în zi, cu măsură. Astfel se nevoiau sihaștrii de pe Valea Nilului.
6. A șasea treaptă a postului este MANA DUMNEZEIASCĂ, la care ajung foarte puțini asceți, după o îndelungată nevoință, întăriți fiind cu darul Duhului Sfânt.
Aceștia se îndestulează numai cu Sfânta și Dumnezeiasca Împărtășanie, pe care o primesc o dată sau de două ori pe săptămână, fără a mai gusta altceva, decât puțină apă. Ei trăiesc pe pământ viață îngerească, mintea lor fiind răpită în extaz, nu au nevoie de nimic material (hrană, îmbrăcăminte, odihnă), fie că este iarnă sau vară nu simt frigul sau căldura, fiind acoperiți cu Harul lui Dumnezeu.
5. Felurile postului
Postul creștinilor variază, după râvna și puterea postitorilor:
- primul post este postul negru, când postitorii nu beau și nu mănâncă nimic în ziua când postesc;
- al doilea post este postul mijlociu, în care se mănâncă o dată pe zi după ora 15 puțină pâine și apă;
- al treilea post este atunci când creștinii mănâncă mâncare fiartă (de post), o dată în zi, cu cumpătare;
- al patrulea post este atunci când creștinii mănâncă mâncăruri de post fierte, de două ori sau de trei ori pe zi;
- postul îngăduitor este acela în care creștinii mănâncă mâncăruri îndulcite cu untdelemn sau pește și beau puțin vin.
Postul adevărat este totala înfrânare de mâncare și mâncare uscată; iar mâncarea cu untdelemn, pește și vin în timpul postului se numește dezlegare parțială a postului.
Sus In jos
http://fundatiasfantulierarhcalinic.blogspot.com/
 
POSTUL CRESTIN ORTODOX
Sus 
Pagina 1 din 1
 Subiecte similare
-
» CALENDAR Crestin Ortodox; Romano-Catolic si Greco-Catolic
» Postul Craciunului
» CUM SA FII UN ADEVARAT CRESTIN?
» Caldura mare! Vine Postul. Sa luam exemplu
» Manastiri Crestin Ortodoxe din Romania si Athos

Permisiunile acestui forum:Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum
DIROBENELU :: SPIRITUALITATE ROMÂNEASCA-
Mergi direct la:  
|
creează un forum | ©phpBB | Forum gratuit de suport | Semnaleaza un abuz | Discutii recente