De la ministru la secretari de stat, rectori și inspectori, întreg învățământul e prins în hora electorală cu pași repezi spre parlament. Ce cursuri ținute la clasă, ce consultații date studenților sau ore de cercetare științifică minuțioasă? Profesorii au mai nou un scop suprem: să schimbe scaunul învechit de la catedră cu un fotoliu călduț de deputat sau senator. Să nu mai aștepte măriri salariale, ci să le poată vota, să nu mai asiste la jocurile electorale, ci să le facă, adică să se transforme din executanți ai sistemului în reprezentanți ai acestuia. Prezența profesorilor în legislativ ar trebui să fie un semn de normalitate în orice societate în care scara de valori este respectată. Poate că, pentru învățământ, un parlament cu 22 de inspectori școlari, zece rectori și vreo patru foști miniștri ai Educației va însemna și promulgarea mult trâmbițatului pachet legislativ, menit să reformeze din temelii sistemul sau punerea în practică a pactului pe care toate partidele l-au semnat cu o mână și l-au dat la o parte cu cealaltă. Din păcate, experiența anilor trecuți nu este cu nimic îmbucurătoare. Deși abundă de doctori docenți, profesori universitari și emeriți, legislatura care se apropie de final a respins cu o majoritate covârșitoare de voturi ordonanța prin care se încerca stoparea scoaterii pe bandă rulantă a masteratelor, a dat undă verde universităților să-și deschidă noi programe fără a mai fi nevoite să facă dovada calității pe care o oferă cursanților și a încurajat universitățile private să ignore cerințele impuse de guvern. O dată ajunși în parlament, profesorii nu numai că nu au renunțat la funcțiile de conducere din învățământ, dar și-au luat câte două-trei-cinci norme transformându-se în superprofesori care pot dilata timpul și spațiu, explicându-se astfel, cum pot fi în același timp la catedră, la partid și în băncile legislativului. Iar când a venit vorba de mărirea salariilor, aceiași profesori și-au asigurat venituri grase, lăsând debutanților creșteri fărâmițate ale lefurilor de mizerie cu care se obișnuiseră. Bine ar fi ca de data aceasta lucrurile să se schimbe, ca dascălii să conștientizeze rolul pe care îl primesc odată învestiți ca aleși ai neamului și să lase la o parte diversele interesele ce au făcut până acum ca banii și relațiile să primeze, astfel încât vorbele goale despre calitate și standarde europene să se transforme în măsuri concrete. E greu de crezut însă că profesorii parlamentari nu vor lua chipul hâd al politicienilor pursânge.