Șeful statului a împlinit ieri 56 de ani. În același loc, la Foișorul din Sinaia, în urmă cu un an, petrecea alături de familie, de liderii PD, dar și de regii asfaltului, plasați strategic lângă oamenii de la care să obțină contracte: Cășuneanu și Vulpescu-Euroconstruct lângă Berceanu, Dalli-Cocoș lângă Videanu.
Președintele Traian Băsescu a oferit vineri o cupă de șampanie consilierilor săi de la Cotroceni și a plecat să își petreacă week-end-ul pe Valea Prahovei, acolo unde se aflau și liderii PD, la o lansare de candidați pentru europarlamentare. A revenit ieri la prânz pentru o ședință la Cotroceni pe tema evenimentelor din Italia.
Vila de protocol din Predeal și Foișorul din Sinaia sunt locurile unde șeful statului își petrece des sfârșitul de săptămână, respectiv Sărbătorile. La Foișor a petrecut Crăciunul din 2005, bunăoară, dar și ziua sa de naștere anul trecut. La petrecere nu au fost chemați mulți invitați: vreo șase-șapte mese, la care să încapă maximum patru cupluri. Familia și liderii PD în mare parte. Udrea și Cocoș, firește, și ei. Singurii care nu sunt nici membri ai familiei, nici ai PD, dar care au avut privilegiul de a fi invitați la ziua președintelui, sunt oamenii de afaceri apropiați șefului statului: regii asfaltului Costel Cășuneanu și Sorin Vulpescu (partener cu Dan Besciu la Euroconstruct și Golden Blitz), de care Traian Băsescu a încercat în repetate rânduri să se delimiteze public arătând fie că Golden Blitz era un restaurant în care îi plăcea să mânânce și atât, fie că drumarul Cășuneanu nu a luat contracte de la Transporturi cât el a fost ministru.
PRIETENII ȘTIU DE CE... Interesant este însă modul în care au fost așezați la mese invitații șefului statului. Radu Berceanu, de exemplu, nu a încăput la nici o masă la care să îi aibă alături pe colegii săi de partid, cu Videanu și Negoiță, de exemplu, cu care se află în relații bune, ci tocmai cu Vulpescu și Cășuneanu. Cunoscut fiind faptul că la vremea respectivă ministrul Transporturilor își încorda mușchii anunțând penalizări de două milioane de euro pentru firmele care reparau Autostrada București – Pitești din pricina slabei calități a lucrărilor. Adică taman pentru consorțiul Eurocontruct-Pa&Co International, firmele lui Vulpescu și Cășuneanu.
Adriean și Miorița Videanu, în schimb, nu i-au avut parteneri de masă doar pe finii Liviu și Carmen Negoiță, ci și pe Elena Udrea și Dorin Cocoș, legați de Primăria Capitalei nu doar prin parcările Dalli, dar și prin terenuri primite pentru extinderea hotelului de la Gară.
La o altă masă, Adriana și Claudiu Săftoiu, Sulfina Barbu cu soțul, dar și viceprimarul Capitalei, Răzvan Murgeanu, și șeful ALPAB, Virgil Cîrstea, despre care se zvonea că s-ar fi bătut în clubul de circuit înschis din cadrul Băii Grivița. În rest, Emil Boc, Alin Albu, trezorierul PD, și Cristian Rădulescu, liderul grupului de la Cameră, iar la masa șefului statului, soția, cele două fiice, fratele Mircea Băsescu, împreună cu soția, și Anca Boagiu, nimerită la masă chiar față în față cu Maria Băsescu.
Omul din casa președinteluiVirgil Cîrstea este directorul Administrației Lacuri și Parcuri din cadrul Primăriei Capitalei. Jurnalul Național a publicat o serie de anchete despre afacerile necurate pe care acesta le face pe spațiul verde al Capitalei. Nici un fost wc public nu a scăpat transformării în cârciumă extinsă apoi pe zeci de metri pătrați. Nepotul său, Mihai Ancuța, a primit cadou de la unchiul Cîrstea două clădiri și circa 1.500 de metri pătrați în Herăstrău, chiar la intrarea dinspre Kiseleff, contra a 15 milioane de lei lunar, apoi și patinoarul din Cișmigiu. Fostul pavilion Expo-flora din Herăstrău a fost încredințat, pe 20 de ani, unei firme-fantomă, contra unei chirii de cinci ori mai mică decât prețul zonei.
Ștrandul Moghioroș și un spațiu din Herăstrău au fost acordate, tot pe doi lei, unei firme ai cărei acționari sunt partenerul de afaceri al familiei Udrea-Cocoș și fiica lui Dumitru Bucșaru, omul de afaceri pentru care Traian Băsescu a intervenit la Ministerul Transporturilor.
În urma articolelor publicate de Jurnalul Național, primarul general Adriean Videanu a cerut o anchetă la ALPAB, care nu s-a finalizat nici astăzi. Virgil Cîrstea este în continuare în funcție, iar explicația ar putea sta tocmai în relația pe care o are cu șeful statului. Cîrstea este cel care locuiește în prezent în vila lui Traian Băsescu din Otopeni, imobilul fiind cumpărat sub paravanul unui cuplu din Constanța, Cozma Emil și Georgeta.
Tranzacții suspecte cu “bunul amic” CășuneanuOmul de afaceri din Oituz Costel Cășuneanu, cunoscut acum ca unul dintre regii asfaltului, și-a dobândit faima de drumar pe vremea PSD, pe care l-a și finanțat în campania electorală. A fost client al Ministerului Transporturilor și în mandatul lui Băsescu, nu ca drumar însă, ci ca patron al unei firme de transport internațional. Traian Băsescu recunoștea, într-un interviu acordat Jurnalului Național, că este “bun amic” cu Cășuneanu, dar că obținea “ca oricare altul” licențele pentru cele peste o sută de tiruri ale sale.
În iunie 2002, Jurnalul Național dezvăluia că între “bunii amici” existau niște tranzacții îndoielnice. În afară de banii pe care se lăuda că i-ar fi făcut înainte de 1989 și de salariile de demnitar, în casa Băsescu nu intraseră decât 24 de milioane de lei ca dividende pe șapte ani de la firma de înghețată și vreo jumătate de miliard de la celelalte (potrivit actelor de la Registrul Comerțului și Ministerul Finanțelor). Traian Băsescu se lăuda că are bani să înceapă să construiască o casă, nu și să o termine.
În aceste condiții, cumpără în august 2000 un teren intravilan de 3.700 de metri pătrați, situat în Aleea Privighetorilor, pe care plătește un miliard și jumătate de lei. O adevărată afacere: 50 000 de dolari, 13 dolari metrul pătrat într-o zonă cotată atunci cu până la 200 de dolari metrul pătrat. În aceeași zi, Cășuneanu cumpără de la același proprietar care îi vânduse lui Băsescu o parcelă identică, lipită de a “amicului”, dar plătește cinci miliarde. Doi ani mai târziu, Băsescu vinde acest teren de opt ori mai scump – 12 miliarde de lei – unei doamne-coincidență, tot din Oituz, – despre care afirmă că habar nu știe cine este, tranzacția fiind făcută prin notar. În mai 2007, recunoaște într-o emisiune TVR că i-a vândut lui Cășuneanu. Băsescu a mai cumpărat de la Cășuneanu și o limuzină Mercedes Benz S500, înmatriculată în România cu zece zile înaintea vânzării, cu doar 13.000 de dolari.
După intrarea PD la guvernare, în 2004, presa a relatat că grupul lui Cășuneanu a obținut de la Transporturi contracte de circa trei miliarde de euro în câteva luni. Zece contracte la deszăpezire. 31 de contracte pentru refacerea drumurilor după inundații. Fără licitație, semnalează presa, pentru că nu era timp, era o urgență. Apoi, împreună cu Euroconstruct și cu Dorinel Umbrărescu câștigă licitațiile pentru autostrăzile București – Brașov (200 milioane de euro) și București – Pitești (30,221 milioane de euro).
Explicații“A fost o campanie masivă, cum cei trei asfaltatori, Cășuneanu, Umbrărescu și Besciu, ar fi lucrat cu Traian Băsescu când era ministru. Ei lucrau în timpul lui Mitrea. Sistemul mafiot a generat următoarea chestiune: ia să îi construim și noi aura că tot asfaltul și bordurile din România asta sunt legate de el.”Traian Băsescu, 31.10.2007, B1 TVCrâșma și asfaltul Golden BlitzCrâșmarii de la Golden Blitz, Dan Besciu și Sorin Vulpescu, asociații lui Dorin Cocoș, au devenit celebri după ce Traian Băsescu a fost fotografiat la miez de noapte cu Elena Udrea în restaurantul lor. În 1999, Golden Blitz avea profit 55 de milioane. În 2003, peste jumătate de miliard. Același succes spectaculos îl are și Euro Construct Trading 98 SRL, pornit în 1998 cu 20 de angajați. În primul an, o cifră de afaceri de 33 de miliarde și un profit de două. Gloria vine în mandatul lui Băsescu la Primăria Capitalei, când Euroconstruct asfaltează în București: cifră de afaceri de 442 de miliade de lei în 2003 și un profit de 73 de miliarde. În 2005, cifra de afaceri a firmei s-a triplat comparativ cu 2003, iar profitul a crescut de aproape opt ori (de la 7.301.122,2 lei la 53.578.989 lei), pe fondul contractelor cu Primăria Capitalei și cu Ministerul Transporturilor, trei dintre ele, obținute prin încredințare directă, totalizând 4,5 milioane de euro. Potrivit Mediafax, în 2006, Euroconstruct a obținut de la Transporturi nouă contracte în valoare de 14,3 milioane euro și, împreună cu Cășuneanu și Umbrărescu, autostrăzile București – Pitești (30 milioane euro) și București – Brașov(200 milioane euro). În București, alături de alte firme, Euroconstruct a obținut contractul pentru întreținerea celor 100 de artere principale ale municipiului București, pe o perioadă de cinci ani (106 milioane euro). Ioana Băsescu, fiica președintelui, și-a cumpărat casa din Corbeanca de la aceeași firmă, Euroconstruct.
Sursa: Jurnalul National