Mai eficientă chiar decât dictaturile
Spălarea creierelor în libertate
Cumpărarea marilor ziare - „Wall Street Journal“ în Statele Unite, „Les Echos“ în Franța – de către persoane bogate obișnuite să distorsioneze adevărul conform propriilor interese (citiți articolul Prădători de presă și negustori de influență de Marie Bénilde), mediatizarea nelimitată a Dl Nicolas Sarkozy, canibalizarea informației de către sport, meteo și fapt divers, totul însoțit de un dezmăț publicitar: „comunicarea“ constituie instrumentul de guvernare permanentă a regimurilor democratice. Ea este pentru democrații ceea ce propaganda reprezintă pentru dictaturi. În cursul unei convorbiri cu jurnalistul lui France Inter, Daniel Merme, intelectualul american Noam Chomsky analizează aceste mecanisme de dominație și le repune în contextul lor istoric. El reamintește, de exemplu, că regimurile totalitare s-au sprijinit pe resorturile comunicației publicitare perfecționate în Statele Unite după primul război mondial. În plus, el evocă perspectivele transformării sociale în lumea actuală și cu ce ar putea să semene utopia pentru cei care în ciuda pedagogiei neputinței induse de media, nu au renunțat să schimbe lumea.
de Noam Chomsky
Să începem cu problema mass-media. În Franța, în mai 2005, în perioada referendumului pentru adoptarea Tratatului Constituției europene, majoritatea presei era pentru, însă cu toate acestea 55% dintre francezi au votat „nu“. Acesta ar fi un semn că puterea de manipulare a mijloacelor de informare în masă nu e chiar absolută. Să reprezinte votul cetățenilor și un „nu“ adresat presei?
Studiul pe care Edward Herman și cu mine l-am făcut referitor la manipularea mediatică sau fabrica de consimțământ nu abordează problema efectelor mass-media asupra publicului (1). Subiectul este complicat, dar cele câteva cercetări mai de profunzime sugerează că, în realitate, influența mass-media se manifestă cu mai mare pregnanță asupra populației cu gradul cel mai înalt de educație. Masa opiniei publice pare să fie mai puțin tributară discursului presei. Să luăm, de exemplu, eventualitatea unui război împotriva Iranului: 75% dintre americani consideră că Statele Unite ar trebui să pună capăt intervențiilor militare și să încerce să ajungă la un acord pe cale diplomatică. Anchetele conduse de instituțiile occidentale sugerează că opinia publică iraniană și cea americană converg în privința unor aspecte legate de problema nucleară: majoritatea zdrobitoare a populației din cele două țări consideră că zona care se întinde din Israel până în Iran ar trebui în întregime c**ățată de arme nucleare, inclusiv de cele pe care le dețin trupele americane aflate aici. Însă e nevoie de îndelungate căutări ca să găsești genul acesta de informație în presă. În ceea ce privește principalele partide politice din cele două state, nici unul dintre ele nu susține acest punct de vedere. Dacă Iranul și Statele Unite ar fi niște democrații autentice, în care majoritatea influențează în mod real politicile publice, actuala neînțelegere în problema nucleară ar fi de mult rezolvată. Și mai există și alte cazuri de același fel. Dacă ne gândim, de exemplu, la bugetul federal al Statelor Unite, majoritatea americanilor doresc reducerea cheltuielilor militare și, în schimb, mărirea cheltuielilor sociale, a creditelor vărsate în contul Organizației Națiunilor Unite, a ajutorului economic și umanitar internațional și, în sfârșit, anularea reducerilor de impozite introduse de președintele George W. Bush în favoarea americanilor cei mai bogați. În toate aceste situații, politica dusă de Casa Albă este întru totul contrară voinței opiniei publice. Însă sondajele de opinie care arată această opoziție publică persistentă sunt rareori publicate în presă, iar asta înseamnă nu numai că cetățenii sunt ținuți la depărtare de centrele unde se iau deciziile politice, ci și că li se ascunde adevărul în privința adevă ratelor dorințe ale oamenilor. Există o îngrijorare la nivel internațional referitoare la abisalul „dublu deficit“ al Statelor Unite: deficitul comercial și cel bugetar. Dar cele două nu pot fi concepute decât în relație cu un al treilea: deficitul de democrație, care se tot mărește, nu numai în Statele Unite, ci și, în general, în mai toată societatea occidentală.
De fiecare dată când un jurnalist vedetă sau prezentatorul unui jurnal important de știri de televiziune este întrebat dacă se fac presiuni asupra lui, dacă este cumva cenzurat, el răspunde întotdeauna că este în întregime liber, că nu dă glas decât propriilor convingeri. Cum funcționează controlul gândirii într-o societate democratică? Pentru că știm cum se petrec lucrurile în cazul dictaturilor.
Când jurnaliștii sunt puși în cauză, ei răspund de îndată: „Nimeni nu a făcut presiuni asupra mea, scriu doar ce vreau“. E adevărat. Numai că, dacă poziția lor ar fi contrară celei dominante, ei nu șiar mai scrie editorialele. Evident că regula nu e absolută: chiar și eu sunt publicat în presa americană, iar Statele Unite sunt departe de a fi o țară totalitară. Însă cei ce nu satisfac anumite cerințe minimale nu au nici o șansă să fie luați în seamă și să câștige rangul de comentatori de vază. De altfel, aici se află una dintre marile diferențe între sistemul de propagandă al unui stat totalitar și felul în care se petrec lucrurile în societățile democratice. Exagerând puțin, în țările guvernate de dictaturi, statul hotărăște ce direcție va fi urmată și toți trebuie să se conformeze. În societățile democratice se întâmplă altfel. „Linia“ nu este niciodată enunțată ca atare, ci subînțeleasă. Într-un fel, se face „spălarea creierului în libertate“. Și chiar și dezbaterile „pasionate“ din mass-media se situează în cadrul unor parametri consimțiți implicit care marginalizează punctele de vedere contrare. Sistemul de control al societăților democratice este cât se poate de eficient: el face ca direcțiile de urmat să fie respirate o dată cu aerul ce ne înconjoară. Oamenii nu-și dau seama de asta și au de multe ori impresia că asistă la niște dezbateri foarte puternice. De fapt, sistemul funcționează infinit mai bine decât cel din societățile totalitare. Să luăm, de exemplu, cazul Germaniei de la începutul anilor ’30. Mulți poate că au uitat, însă ea era pe atunci țara cea mai avansată din Europa, în toate privințele: în artă, în știință, în tehnică, în literatură și în filosofie. Și apoi, într-un timp foarte scurt, s-a produs o răsturnare completă, iar Germania a devenit statul cel mai ucigaș, cel mai barbar din toată istoria omenirii. Lucrurile s-au petrecut cu ajutorul fricii oferite în doze de șoc: frica de bolșevici, de evrei, de americani, de țigani, în sfârșit, frica de toți cei care, în viziunea naziștilor, amenințau însăși temelia civilizaț iei europene, adică pe „moștenitorii direcți ai civilizației grecești“. Cel puțin așa scria filosoful Martin Heidegger în 1935. Însă mass-media germane, cele care au bombardat populația cu acest gen de mesaje, au reluat tehnicile de marketing puse la punct de... specialiștii în publicitate americani. Să nu uităm cum se impune întotdeauna o ideologie. Violența nu este de ajuns pentru a domina, e nevoie de o justificare de altă natură. Astfel, atunci când o persoană își exercită puterea asupra alteia – fie că e vorba de un dictator, de un colonist, de un birocrat, de un soț sau de un patron –, ea are nevoie de o motivație care să-i justifice acțiunile și care e mereu aceeași: dominația este „spre binele“ celui dominat. Cu alte cuvinte, puterea se prezintă mereu pe sine ca altruistă, dezinteresată și plină de generozitate. În anii ’30, regulile propagandei naziste erau, de exemplu, să aleagă cuvinte simple, repetate fără încetare, asociate cu emoții, sentimente și temeri. În momentul în care Hitler a invadat regiunea sudetă (în 1938), el a invocat pentru aceasta obiectivele cele mai nobile și caritabile cu putință: necesitatea unei „intervenții umanitare“ pentru a împiedica „purificarea etnică“ a germanofonilor și pentru a permite ca toți cei de acolo să trăiască sub „aripa protectoare“ a Germaniei, având sprijinul puterii celei mai avansate din lume în domeniul artelor și al culturii. În materie de propagandă, cu toate că într-un fel lucrurile nu s-au schimbat din vremea Greciei antice, tehnicile au fost totuși perfecționate. Instrumentele s-au rafinat foarte mult, mai ales, în mod paradoxal, în țările cele mai libere din lume: Marea Britanie și Statele Unite. În aceste țări și nu în alte părți s-a născut în anii ’20 industria relațiilor publice, adică fabrica de opinii sau propaganda. Cele două țări au înregistrat, într-adevăr, mari progres în materie de drepturi democratice (votul femeilor, libertatea de expresie etc.) atât de mult, încât statul nu mai putea stăvili aspirația spre libertate doar prin recursul la violență. Prin urmare, a trebuit să inventeze tehnologiile „fabricii de consimțământ“. Industria relațiilor publice produce, în sensul propriu al termenului, consimțământ, acceptare și supunere. Ea controlează ideile, gândurile și spiritele. Prin comparație cu totalitarismul, suntem în fața unui mare progres: e mai plăcut să suporți efectele publicității decât să te afli într-o cameră de tortură. În Statele Unite, libertatea de exprimare este apărată de un decret pe care nu cred că-l mai cunoaște vreo altă țară din lume. El este destul de recent. Din anii ’60 încoace, Curtea Supremă a ridicat foarte sus ștacheta în materie de respectarea libertății cuvântului, ceea ce exprimă, după părerea mea, un principiu fundamental stabilit încă din secolul al XVIII-ea de către iluminiști. Poziția c**ții este că libertatea de exprimare este garantată, singura limită fiind ca oamenii să nu se folosească de ea pentru a instiga la crime. Dacă, de exemplu, intru într-un magazin pentru a-l jefui, unul dintre complicii mei are o armă, iar eu îi spun: „Trage!“, acest enunț nu este protejat de Constituție. În rest, este nevoie de un motiv cât se poate de serios pentru ca libertatea de exprimare să fie pusă sub semnul îndoielii. Curtea Supremă a reafirmat acest principiu chiar și în favoarea membrilor Ku Klux Klan. În Franța, în Marea Britanie și am impresia că și în restul Europei, libertatea de expresie este definită într-un mod foarte restrictiv. Din punctul meu de vedere, întrebarea esențială este: are oare statul dreptul să determine ce este adevărul istoric și să-l pedepsească pe cel ce se abate de la el? Cine gândește așa înseamnă că se întoarce la niște practici pur și simplu staliniste. Iar intelectualii francezi nu prea vor să accepte că ei sunt înclinați să gândească astfel. Dar refuzul unei asemenea abordări nu ar trebui să cunoască nici o excepție. Statul nu ar trebui să aibă la dispoziție nici un mijloc de a-l pedepsi pe cel ce ar pretinde că Soarele se învârtește în jurul Pământului. Principiul libertății de exprimare are în el ceva cât se poate de elementar: fie este apărat, în fața opiniilor pe care le detestăm, fie nul apărăm deloc. Chiar și Hitler și Stalin recunoșteau libertatea de exprimare a celor care le apărau punctul de vedere. Voi adăuga că e foarte trist și chiar scandalos că mai trebuie să dezbatem chestiunile acestea la două secole după Voltaire, care, după cum se știe, declara: „Nu sunt de acord cu părerea dumneavoastră, însă voi face tot ce-mi stă omenește în putere ca să v-o puteți exprima“. Și e un mare deserviciu făcut victimelor Holocaustului că se adoptă una dintre doctrinele fundamentale ale călăilor lor.
Într-una dintre cărțile dumneavoastră, comentați fraza lui Milton Friedman: „A face profituri reprezintă însăși esența democrației“…
La drept vorbind, cele două lucruri sunt atât de opuse unul altuia, că nici măcar nu se poate face un comentariu… Scopul democrației. Realizarea de profit este o boală a societăților noastre, sprijinită de niște structuri speciale. Într-o societate decentă, morală, grija de a scoate profituri ar fi marginală. Să ne gândim la departamentul meu de la universitate (la Massachusetts Institute of Technology); acolo există câțiva oameni de știință care muncesc din greu ca să scoată profituri cât mai mari, dar sunt consideraț i oarecum ciudați, sunt văzuți ca niște indivizi cu ceva tulburări psihice, cazuri aproape patologice. Spiritul care animă comunitatea academică este mai degrabă de a încerca să facă descoperiri, atât din interes științific, cât și pentru binele tuturor.
În lucrarea ce vă este consacrată, la Editura Herne, Jean Ziegler scrie: „Au existat trei totalitarisme: cel stalinist, cel nazist, iar acum avem Tina (2) . „ Credeți că se poate face o comparație între cele trei totalitarisme?
Nu le-aș pune pe același plan. Ate lupta cu „Tina“ înseamnă a înfrunta un ascendent intelectual care nu poate fi pus pe același plan cu lagărele de concentrare și cu gulagul. Și, de fapt, politica Statelor Unite cunoaște o puternică opoziție la scară planetară. În America Latină, Argentina și Venezuela au dat afară Fondul Monetar Internațional (FMI). Statele Unite au fost nevoite să renunțe la ceea ce reprezenta norma în urmă cu treizeci de ani: lovitura militară în America Latină. Programul economic neoliberal care a fost impus cu forța pe tot acest continent în anii ’80 și ’90 este astăzi respins acolo pe scară largă și se regăsește aceeași opoziție la scară mondială împotriva globalizării economice. Mișcarea globală pentru justiție, care ajunge în lumina proiectoarelor mediatice la fiecare Forum social mondial, nu-și încetează de fapt nici o clipă munca. Este un fenomen foarte nou în istorie, care poate că marchează începutul unei adevărate Internaționale. Iar principalul său cal de bătaie se referă la existența unei alternative. De altfel, nu-i Forumul social mondial cel mai bun exemplu de globalizare diferită pe care l-am putea da? Presa ostilă îi numește pe cei ce se opun globalizării neoliberale „militanți antiglobalizare“, deși ei luptă de fapt pentru o altă globalizare, cea a popoarelor. Se poate lesne observa contrastul dintre unii și ceilalți deoarece, în același timp, are loc la Davos Forumul Economic Mondial care lucrează pentru integrarea economică planetară, însă doar în interesul bancherilor, al băncilor și al fondurilor de pensii. Puteri care controlează și mass-media. După ele, integrarea globală este necesară, dar în interesul investitorilor. Presa dominantă consideră că acest tip de integrare e singura care merită, oarecum, denumirea oficială de globalizare. Acesta este un exemplu elocvent al felului în care funcționează propaganda ideologică în țările democratice. Ea e atât de eficientă, că uneori chiar și participanții la Forumul social acceptă să fie numiți cu rea-voință „antiglobalizanți“. Am luat cuvântul în cadrul Forumului de la Porto Alegre și am participat la Conferința mondială a țăranilor. Ei reprezintă majoritatea populației planetei...
[...]
Interviu consemnat de Daniel Mermet, revizuit și corectat de autor
LE MONDE DIPLOMATIQUE