DIROBENELU DIROBENELU |
|
| IN MEMORIAM Henri Marie Coandă | |
| | Autor | Mesaj |
---|
sfantul_calinic Master
Numarul mesajelor : 1912 Varsta : 69 Localisation : Bucuresti Emploi : Presedinte Fundatia "Sfantul Ierarh Calinic" Reputatie : 65 Puncte : 7404 Data de inscriere : 11/10/2008
| Subiect: IN MEMORIAM Henri Marie Coandă Dum Iun 07, 2009 9:02 am | |
| Henri Marie Coandă (n. 7 iunie 1886 - d. 25 noiembrie 1972) a fost un academician și inginer român, pionier al aviației, fizician, inventator, inventator al motorului cu reacție și descoperitor al efectului care îi poartă numele. Henri Coandă s-a născut la București la 7 iunie 1886, fiind al doilea copil al unei familii numeroase. Tatăl lui fusese generalul Constantin Coandă, fost profesor de matematică la Școala națională de poduri și șosele din București și fost prim-ministru al României pentru o scurtă perioadă de timp în 1918. Mama sa, Aida Danet, a fost fiica medicului francez Gustave Danet, originar din Bretania. Încă din copilărie viitorul inginer și fizician era fascinat de miracolul vântului, după își va și aminti mai târziu. Henri Coandă a fost mai întâi elev al Școlii Petrache Poenaru din București, apoi al Liceului Sf. Sava 1896 unde a urmat primele 3 clase, după care, la 13 ani, a fost trimis de tatăl său, care voia să-l îndrume spre cariera militară, la Liceul Militar din Iași 1899. Termină liceul în 1903 primind gradul de sergent major și își continuă studiile la Școala de ofițeri de artilerie, geniu și marină din București. Detașat la un regiment de artilerie de câmp din Germania 1904, este trimis la Technische Hochschule (Universitatea Technică) din Berlin-Charlottenburg. Pasionat de probleme tehnice și mai ales de tehnica aviaticii, în 1905 Coandă construiește un avion-rachetă pentru armata română. Între 1907-1908 a urmat de asemenea cursuri universitare în Belgia, la Liège, și la Institutul tehnic Montefiore. În 1908 se întoarce în țară și e încadrat ofițer activ în Regimentul 2 de artilerie. Datorită firii sale și spiritului inventiv care nu se împăcau cu disciplina militară, el a cerut și obținut aprobarea de a părăsi armata, după care, profitând de libertatea recâștigată, a întreprins o lungă călătorie cu automobilul pe ruta Isfahan - Teheran - Tibet. La întoarcere pleacă în Franța și se înscrie la Școala superioară de aeronautică și construcții, nou înființată la Paris 1909, al cărei absolvent devine în anul următor 1910, ca șef al primei promoții de ingineri aeronautici. Cu sprijinul inginerului Gustave Eiffel și savantului Paul Painlevé, care l-au ajutat să obțină aprobările necesare, Henri Coandă a efectuat experimentele aerodinamice prealabile și a construit în atelierul de carosaj al lui [Joachim Caproni primul avion cu propulsie reactivă de fapt un avion cu reacție, fără elice, numit convențional Coandă-1910 pe care l-a prezentat la al doilea Salon internațional aeronautic de la Paris 1910. În timpul unei încercări de zbor din decembrie 1910, pe aeroportul Issy-les-Moulineaux de lângă Paris, aparatul pilotat de Henri Coandă a scăpat de sub control din cauza lipsei lui de experiență, s-a lovit de un zid de la marginea terenului de decolare și a luat foc. Din fericire, Coandă a fost proiectat din avion înaintea impactului, alegându-se doar cu spaima și câteva contuzii minore pe față și pe mâini. Pentru o perioadă de timp, Coandă a abandonat experimentele datorită lipsei de interes din partea publicului și savanților vremii. Între 1911-1914 Henri Coandă a lucrat ca director tehnic la Uzinele de aviație din Bristol, Anglia și a construit avioane cu elice de mare performanță, de concepție proprie. În următorii ani se întoarce în Franța, unde a construit un avion de recunoaștere 1916 foarte apreciat în epocă, prima sanie-automobil propulsată de un motor cu reacție, primul tren aerodinamic din lume și altele. În 1934 obține un brevet de invenție francez pentru Procedeu și dispozitiv pentru devierea unui curent de fluid ce pătrunde într-un alt fluid, care se referă la fenomenul numit astăzi Efectul Coandă", constând în devierea unui jet de fluid care curge de-a lungul unui perete convex, fenomen observat prima oară de el în 1910, cu prilejul probării motorului cu care era echipat avionul său cu reacție. Această descoperire l-a condus la importante cercetări aplicative privind hipersustentația aerodinelor, realizarea unor atenuatoare de sunet și altele. Henri Coandă revine definitiv în țară în 1969 ca director al Institutului de creație științifică și tehnică (INCREST), iar în anul următor, 1970, devine membru al Academiei Române. Henri Coandă moare la București, pe data de 25 noiembrie 1972, la vârsta de 86 de ani. Invenții și descopeririPlatformă mobilă pentru experimente aerodinamice. Dispozitivul era montat pe un tren, iar experimentele se desfășurau în mișcare, la o viteză de 90 km/h, pe linia Paris-Saint Quentin. Astfel a putut face determinări cantitative aeronautice, folosind un tunel de vânt cu fum, o balanță aerodinamică și o cameră fotografică specială, de concepție proprie. Datorită acestor experimente a stabilit un profil de aripă funcțional pentru viitoarele sale avioane. 1911: În Reims, Henri Coandă prezintă un avion dublu motor cu o singură elice. 1911-1914: În calitatea sa de director tehnic al Uzinelor Bristol, Henri Coandă proiectează câteva avioane "clasice" (cu elice) cunoscute sub numele de Bristol-Coandă. În 1912 unul dintre ele câștigă premiul întâi la Concursul internațional al aviației militare din Anglia. 1914-1916: Henri Coandă lucrează la Dalauney-Belleville Airplanes în Saint Denis. Aici proiectează trei tipuri de aeronave, dintre care cel mai cunoscut este Coandă-1916, cu două elici apropiate de coada aparatului. Coandă-1916 este asemănător cu avionul de transport Caravelle, la proiectarea căruia de fapt a și participat. Invenția unui nou material de construcție, beton-lemnul, folosit pentru decorațiuni (de exemplu la Palatul culturii din Iași, ridicat în 1926, decorat în totalitate cu materialul lui H. Coandă) 1926: În România, Henri Coandă pune la punct un dispozitiv de detecție a lichidelor în sol. E folosit în prospectarea petroliferă. În Golful Persic inventatorul român construiește un echipament oceanic de depozitare a petrolului extras departe de malul mării. Efectul Coandă. Primele observații le face cu ocazia studierii primului avion cu reacție din lume, Coandă 1910. După ce avionul decola, Henri Coandă observă că flăcările și gazul incandescent ieșite din reactoare tindeau a rămâne pe lângă fuzelaj. Abia după peste 20 de ani de studii ale lui și altor savanți, inginerul român a formulat principiul din spatele așa-numitului efect Coandă, numit astfel de profesorul Albert Metral.
Ultima editare efectuata de catre sfantul_calinic in Lun Dec 28, 2009 12:21 pm, editata de 3 ori | |
| | | Antoniu
Numarul mesajelor : 4 Reputatie : 3 Puncte : 5454 Data de inscriere : 28/12/2009
| Subiect: Re Coanda Lun Dec 28, 2009 10:47 am | |
| sfinte_calnic, putina atentie! cel din fotografia ce domina inceputul articolului nu este Henri Marie Coanda, nu a purtat in viata lui mustata. Pentru informare atasez o fotgrafie cu personajul real, nu ma deranjeaza daca aceasta fotografie este postata in locul celei incriminate, iar interventia mea stearsa. Important este adevarul istoric. Nu este voie sa gresim astfel, exista oameni, cercetatori istorici, care studiaza subiectul si au cunostinte istorice. Lucrez momentan la Monografia Coanda, sper sa poata fi editata in 2010 cand se implinesc 100 de ani de la realizarea primului aparat de zbor cu propulsie prin reactie realizat de marele inventator. Dan Antoniu | |
| | | sfantul_calinic Master
Numarul mesajelor : 1912 Varsta : 69 Localisation : Bucuresti Emploi : Presedinte Fundatia "Sfantul Ierarh Calinic" Reputatie : 65 Puncte : 7404 Data de inscriere : 11/10/2008
| Subiect: Re: IN MEMORIAM Henri Marie Coandă Lun Dec 28, 2009 12:28 pm | |
| - Antoniu a scris:
- sfinte_calnic, putina atentie! cel din fotografia ce domina inceputul articolului nu este Henri Marie Coanda, nu a purtat in viata lui mustata.
Pentru informare atasez o fotgrafie cu personajul real, nu ma deranjeaza daca aceasta fotografie este postata in locul celei incriminate, iar interventia mea stearsa. Important este adevarul istoric. Nu este voie sa gresim astfel, exista oameni, cercetatori istorici, care studiaza subiectul si au cunostinte istorice. Lucrez momentan la Monografia Coanda, sper sa poata fi editata in 2010 cand se implinesc 100 de ani de la realizarea primului aparat de zbor cu propulsie prin reactie realizat de marele inventator. Dan Antoniu
Buna ziua domnule Antoniu! Multumesc frumos. Poza am luat-o de pe internet, dar ulterior mi-am dat seama ca am gresit. Din pacate nu am avut timp sa modific. Sper ca acum sa fie bine. Va doresc sanatate si sarbatori fericite! Sa ma invitati la lansare, va rog. | |
| | | Antoniu
Numarul mesajelor : 4 Reputatie : 3 Puncte : 5454 Data de inscriere : 28/12/2009
| Subiect: Re Coanda Lun Dec 28, 2009 2:46 pm | |
| Perfect acum mai merge. Stimate Domn, am o intrebare: Sunt cercetator istoric - domeniul Aeronautica Romana, exista si un colectiv care ma ajuta, coautori, deoarece este mult de sapat, cartile noastre au la baza numai documente din arhive oficiale sau particulare. As dorii sa fac cunoscute diasporei lucrarile noastre, editate cu fonduri proprii, respectiv carte de autor ce nu se gasesc in librarii. Sunt lucrari de mare valoare istorica, de aceea va rog sa-mi spuneti in care topic al acestui Site pot fi prezentate, fac acest apel deoarece nu stiu cui sa ma adresez. Pentru persoanele interesate de achizitionarea lor anunt ca este posibil. Unde va pot gasi pentru lansare, vor fi doua, una in 17 iunie, 100 de ani de la primul zbor, pentru monografia 'VLAICU" format A4 460 pagini, o parte color, este deja editata, "COANDA" in octombrie se face suta de ani. Cu stima, Dan Antoniu Mail - danantoniu01@yahoo.com Tel. - 40722502958 | |
| | | sfantul_calinic Master
Numarul mesajelor : 1912 Varsta : 69 Localisation : Bucuresti Emploi : Presedinte Fundatia "Sfantul Ierarh Calinic" Reputatie : 65 Puncte : 7404 Data de inscriere : 11/10/2008
| Subiect: Re: IN MEMORIAM Henri Marie Coandă Lun Dec 28, 2009 2:57 pm | |
| Buna ziua! Am uitat sa ma prezint. Ma numesc Eugenia Enescu, sunt din România, si am acest ID, pentru ca sunt Presedinte fondator al ONG "Sfântul Ierarh Calinic". Pentru o informare completa, îi puteti scrie de aici un mesaj privat Admin-ului acestui site, care locuieste in Belgia. El va poate da toate informatiile, pentru ca este mai in masura. Daca aveti vreo nelamurire, nu ezitati sa ma contactati. Cu pretuire, Eugenia Enescu | |
| | | Admin Master
Numarul mesajelor : 1461 Localisation : Pe punte Reputatie : 39 Puncte : 7457 Data de inscriere : 22/11/2006
| Subiect: Re: IN MEMORIAM Henri Marie Coandă Lun Dec 28, 2009 7:38 pm | |
| @antoniu, Bun venit pe situl acesta ! Cred ca una din rubricile adecvate ar fi aceasta: SUFLET ROMÂNESC dar puteti sa scrieti la ce rubrica doriti. p.s. aveti PM | |
| | | Continut sponsorizat
| Subiect: Re: IN MEMORIAM Henri Marie Coandă | |
| |
| | | | IN MEMORIAM Henri Marie Coandă | |
|
Subiecte similare | |
|
| Permisiunile acestui forum: | Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum
| |
| |
|
|
|