După durată, postul este de o zi, de trei zile, de o săptămână și mai lung, cum sunt cele patru posturi de peste an:
- Postul Paștelui, de șapte săptămâni;
- Postul Sfinților Apostoli Petru și Pavel care variază între o zi și câteva săptămâni, în funcție de data Paștelui;
- Postul Adormirii Maicii Domnului, de două săptămâni;
- Postul Crăciunului, de șase săptămâni.
Miercurea postim căci atunci a fost vândut Mântuitorul la evrei de către Iuda vânzătorul, pe 30 de arginți. Iar vinerea postim căci atunci a fost judecat Iisus Hristos și răstignit pe crucea Golgotei la orele 12, iar după trei ore și-a dat duhul pe Cruce și a fost înmormântat, pentru mântuirea întregii lumi.
În aceste zile postesc obligatoriu în tot cursul anului toți credincioșii, când mănâncă numai legume și zarzavaturi, afară de unele excepții prevăzute în calendar.
Postul de luni este obligatoriu pentru călugări și benevol pentru credincioși. Lunea postim ca să întreacă postul creștinilor cu o zi față de postul Legii vechi, care ținea numai două zile, lunea și joia.
Pentru a fi primit de Dumnezeu, postul trebuie ținut de creștini numai cu sfatul și binecuvântarea duhovnicului și nu după propria rânduială a fiecăruia.
Participând la toate slujbele Sfintei Biserici în timpul postului, sufletul și trupul nostru se vor întări cu puterea harului dumnezeiesc pentru a posti.
Chiar dacă nu am postit, trebuie să ne spovedim, pentru a ne ușura sufletul de păcate și astfel să punem început bun mântuirii noastre. În acest caz, vom primi după spovedanie Sfânta Agheasmă mare.
Rugăciunea împreună cu postul sunt ca două aripi cu ajutorul cărora vom putea urca la înălțimea viețuirii duhovnicești, adumbriți în permanență de darul lui Dumnezeu.
7. Dezlegări de posturi pentru bolnavi și suferinzi
Bolnavii și suferinzii, pentru a via lui Dumnezeu, după cuvântul Dumnezeieștii Scripturi, dobândesc dezlegare de la cei în drept. Această dezlegare se dă însă cu multă atenție, spre a folosi, iar nu spre a păgubi.
Astfel, bolnavii și suferinzii, numai după consultarea unui medic iscusit, drept credincios creștin, temător de Dumnezeu, care este lămurit că pacientul său are trebuință de supraalimentație pentru reînsănătoșire și întărire, pot căpăta dezlegare în posturi de la Arhiereul ori Duhovnicul lor, spre a mânca anumite feluri de bucate de dulce (frupt), care sunt oprite cu desăvârșire a se mânca de cei sănătoși, în posturile anului (Can. 69 Apost.). Aceasta se recomandă atât bolnavilor care sunt internați în spitale, cât și celor ce sunt acasă.
Sf. Apostol Pavel zice: “Cel ce mănâncă să nu disprețuiască pe cel ce nu mănâncă, iar cel ce nu mănâncă să nu judece pe cel ce mănâncă, fiindcă Domnul l-a primit... Cel ce mănâncă, pentru Domnul mănâncă, căci mulțumește lui Dumnezeu; și cel ce nu mănâncă, pentru Domnul nu mănâncă și mulțumește lui Dumnezeu. Căci nimeni dintre noi (drept-credincioșii, temătorii și iubitorii de Dumnezeu creștini) nu trăiește pentru sine și nimeni nu moare pentru sine. Că dacă trăim, pentru Domnul trăim, și dacă murim, pentru Domnul murim. Deci și dacă trăim și dacă murim, ai Domnului suntem...” (Rom. 14, 3, 6-8; Mt. 15, 11; Mc. 7, 15; F. Ap. 10, 15; Rom. 14, 20; I Tim. 4, 4; Tit. 1, 15)
Postul este o potrivire a vieții omului, ca apa din oala pe care o pui la foc. Dacă oala pusă la foc este goală, mai pui apă în ea, ca să nu se spargă de tăria focului; iar dacă e plină ochi, mai deșerți din ea, ca nu cumva fierbând, să curgă în foc și să-l stingă.
La întreținerea vieții omenești trebuie alimentație cu chibzuială, sănătoasă și înțeleaptă. Ce e prea mult vatămă și ce e prea puțin păgubește. Sf. Vasile cel Mare zice așa: “Înfrânarea (de bucate) se măsoară fiecăruia după puterea sa trupească”.
Foloasele postului
După mărturisirea Sfintei Scripturi, postul este de folos:
Ø în vremea judecății lui Dumnezeu (Ioan 3, 4-7);
Ø în vreme de nenorociri și primedjii (2 Regi 1, 12);
Ø pentru izbăvirea de primejdiile viitoare (Ioil 12, 12);
Ø în vreme de suferință a Bisericii (Mt. 9, 15);
Ø pentru a ajuta pe cei în suferință (Ps. 34, 12), vindecându-se de tot felul de boli sufletești și trupești;
Ø pentru întoarcerea la Dumnezeu (2 Par. 20, 13).
Sfântul Apostol Pavel ne spune că: “...trupul poftește împotriva Duhului, iar Duhul împotriva trupului”. (Gal. 5, 17) Deci să tăiem plăcerile trupului pentru a întări prin Harul Dumnezeiesc sufletul și astfel să biruim, prin post, patimile și pe diavol.
Prin post ne smerim trupul, iar prin priveghere și rugăciune ne luminăm mintea. Mâncărurile grase și alcoolul ridică din stomac un nor material gros, care împiedică luminile Duhului Sfânt să se pogoare asupra minții.
Dacă vrei să fii înțelept, dă fiecărei părți din tine, adică sufletului și trupului, cele de care sunt vrednice:
€ părții raționale a sufletului dă-i să citească scrieri duhovnicești și rugăciuni;
€ mâniei dă-i dragoste duhovnicească care se opune urii;
€ poftei dă-i cumpătare și înfrânare;
€ trupului dă-i hrană și îmbrăcăminte, atâta cât sunt de trebuință.
Dacă postim, diavolii se îndepărtează iar îngerul păzitor, plin de bucurie, se apropie de noi. Postul este zid puternic așezat de Dumnezeu în calea păcatelor, palat al lui Hristos și cetate a Duhului Sfânt, pavăză a credinței, semn al dragostei și întărire a înțelepciunii.
Postul face ca sufletul să strălucească și înalță simțurile, supune pe trup duhului, face inima zdrobită și smerită, nimicește norul poftelor, stinge aprinderea desfrânării și luminează înțelepciunea omului.
Postul păzește pe prunci, face curat pe tânăr, umple de vrednicie pe bătrân, este păzitorul fecioriei, gonește râsetele dezmățate, cântecele desfrânate, dansurile deșucheate.
“Dacă lumea ar posti, nu s-ar mai face arme, n-ar mai fi războaie, tribunale și închisori. Postul i-ar ajuta pe toți să se înfrâneze, nu numai de la mâncare, ci să izgonească iubirea de arginți, lăcomia și orice vicleșug. Postul ne face asemenea cu îngerii”. (Sf. Vasile cel Mare)
Medicina recomandă înfrânarea și postul ca mijloace de preîntâmpinare și de vindecare a bolilor. Medicii au constatat că după trei zile de mâncare cu carne, în organism se află 67.000 de microbi/cm3, iar după un regim vegetarian se găsesc numai 1.500 de microbi/cm3.
Cel care nesocotește porunca postului fără motive îndreptățite de vârstă, sănătate și condiții de muncă, este călcător de poruncă dumnezeiască.
Vremea postului este vreme de luptă pentru a înfrânge mândria minții prin smerenie, mânia prin iertare și lăcomia trupului prin înfrânare.
Postul care îi place lui Dumnezeu (Is. 58, 3) este atât cu sufletul, cât și cu trupul, sprijinit și întărit de rugăciune, fapte bune, spovedanie și pecetluit cu Sfânta Împărtășanie.
Postul este mica noastră jertfă, pe care o aducem lui Dumnezeu din dragoste, ca răspuns la jertfa și dragostea Sa mare pentru mântuirea noastră. Postul este mărturie a legăturii noastre harice cu Dumnezeu.
Drept aceea, lăsând să încolțească aceste învățături în inima noastră, să umblăm în vremea postului: “Cuviincios ca ziua: nu în ospețe și în beții, nu în desfrânări și în fapte de rușine, nu în ceartă și în pizmă; ci îmbrăcați-vă în Domnul Iisus Hristos și grija de trup să nu o faceți spre pofte”. (Rom. 13, 13-14)
Rezultatele postului vor fi optime numai în măsura în care credinciosul își îndumnezeiește firea sa omenească prin har, care transformă persoana omului într-un mediu de acțiune a energiilor divine. În concluzie, reamintim că postul este cea dintâi poruncă dumnezeiască, dată pentru mântuirea noastră.