Documentul care va sta la baza guvernării în perioada 2009-2012 este structurat pe 29 de capitole, cu o anexă cu proiecția indicatorilor macroeconomici pe următorii patru ani, menținând cota de impozitare de 16%, dublată de compensații și deduceri fiscale pentru persoanele cu venituri mici.
Documentul prezintă la început contextul economico-financiar actual, marcat de recesiune. "Efectele crizei financiare sunt resimțite puternic în statele europene dezvoltate, care se confruntă deja cu încetiniri semnificative ale ritmului de creștere economică sau chiar cu recesiune economică. Principalele efecte ale crizei financiare și economice cu care se confruntă în prezent România sunt: reducerea lichidităților în sectorul financiar-bancar; înăsprirea condițiilor de accesare a creditelor; creșterea numărului de persoane aflate în imposibilitatea de a-și rambursa ratele și dobânda la creditele bancare; scăderea producției interne cu efecte negative asupra veniturilor salariale, păstrării numărului locurilor de muncă, precum și asupra profitabilității companiilor", se arată în programul de guvernare al PSD și PD-L.
Din aceste considerente, următorul Guvern va fi obligat la "constrângeri bugetare" care să asigure o creștere economică sustenabilă, menținerea atractivității României pentru investitori și "o evoluție favorabilă a mediului de afaceri, a pieței muncii și a nivelului de trai."
Pe lângă măsurile pe termen lung care urmează să fie adoptate pentru fiecare domeniu în parte, viitorul Executiv are în vedere o serie de măsuri pe termen scurt care să combată efectele crizei. Printre acestea sunt asigurarea condițiilor favorabile continuării procesului de convergență economică și de păstrare a calendarului de adoptare a monedei euro la 1 ianuarie 2014, coordonarea măsurilor de ajustare la nivel național cu strategia anticriză a Comisiei Europene, stabilirea unei platforme comune de soluții și planuri de acțiune la nivelul Guvernului, BNR, Asociației Române a Băncilor (ARB), reprezentanților organizațiilor patronale și ai sindicatelor, pentru gestionarea crizei financiare, precum și pentru relansarea procesului de creditare a sectorului neguvernamental, menținerea cotei de impozitare de 16% și acordarea de compensații și deduceri fiscale pentru persoanele cu venituri mici, ajustarea cheltuielilor bugetare în vederea diminuării deficitului Bugetului General Consolidat până la maxim 2,5% din PIB pentru anul 2009 (față de peste 3,5% PIB în 2008), restructurarea cheltuielilor publice, în sensul diminuării cheltuielilor curente de administrare și orientarea fondurilor astfel rezultate către investiții și protecție socială etc.