Electoratul va alege astazi, pentru prima oară, un candidat în locul unei liste, însă pentru situația în care, de exemplu, un candidat nu obține 50% plus unu din voturile din colegiu, repartizarea mandatelor se va face în funcție de procentajul fiecărui partid obținut la nivel național, explica NewsIn.
Alegătorii vor primi câte două buletine de vot, unul pentru Senat, celălalt pentru Camera Deputaților. În ele vor figura, individual, fiecare candidat înscris în cursa electorală în colegiul respectiv. Pentru ca un buletin să fie valabil, alegătorul trebuie să ștampileze un chenar în care este numele candidatului pe care îl preferă. Pentru fiecare colegiu este alocat un singur mandat de deputat sau senator. Colegiile sunt desenate astfel încât să respecte normele de reprezentare-70.000 de locuitori pentru un deputat și 160.000 de locuitori pentru un senator-, dar este permisă și marjă de abatere de la această normă, de până la 30%.
În viitorul Parlament nu vor putea intra decât reprezentanți ai partidelor care depășesc pragul electoral sau candidații independenți care obțin cel puțin jumătate plus unu din numărul voturilor exprimate în colegiul în care candidează. Pentru partide rămâne în vigoare pragul electoral de minimum 5% din voturile valabil exprimate la nivel național. În cazul alianței între două partide, pragul ajunge la 8%, iar procentul crește cu un punct pentru fiecare partid în plus, fără a putea depăși însă 10%.
Există și un prag electoral alternativ, un partid putând accede în Parlament dacă reprezentanții săi obțin mandate, cu 50% plus unu din voturi, în minimum șase colegii de deputați și trei de senatori. În această eventualitate, partidul respectiv poate fi reprezentat în Parlament chiar dacă, la nivel național, nu a obținut 5% din voturi.
Chiar dacă parlamentarii sunt aleși uninominal, repartizarea mandatelor trebuie să respecte o cerință caracteristică sistemelor de vot proporționale, și anume ca ponderea în Parlament a partidelor ce depășesc pragul electoral să corespundă procentajului obținut de fiecare partid în opțiunile electoratului, la nivel național. Din acest motiv, repartizarea mandatelor și desemnarea câștigătorilor în fiecare colegiu are loc în trei etape. În prima etapă sunt repartizate mandatele pentru candidații care au obținut jumătate plus unu din numărul voturilor exprimate într-un colegiu. Ei vor fi siguri că vor deveni parlamentari, cu condiția ca și partidul lor să depășească pragul electoral.
În a doua etapă, birourile electorale județene (sau de circumscripție, deoarece fiecare județ se constituie într-o circumscripție) stabilesc un coeficient electoral al județului respectiv. Coeficientul se stabilește prin împărțirea numărului total de voturi valabil exprimate într-un județ la numărul de mandate de senator sau de deputat care revin județului respectiv. Apoi numărul de voturi obținute, în respectiva circumscripție, de către fiecare partid ce a depășit pragul electoral se împarte la coeficientul electoral al județului. Partea întreagă, nerotunjită, a câtului acestei împărțiri reprezintă numărul de mandate obținute de fiecare partid la nivelul BEJ-urilor. Însă Biroul Electoral Județean nu poate stabili în care colegii a câștigat un anumit partid mandatele respective.
A treia etapă de repartizare a mandatelor se desfășoară la nivelul Biroului Electoral Central. La BEC sunt trimise atât situația cu mandatele rămase nerepartizate, precum și voturile rămase, inferioare coeficientului electoral din fiecare circumscripție. Pentru repartizarea între partide a celorlalte mandate se folosește metoda d'Hondt de atribuire a acestor mandate într-un sistem electoral proporțional. Această metodă a fost folosită și până în 2004, la votul pe listă. În urma aplicării acestor operații matematice, se împart între partide și mandatele rămase nerepartizate de către birourile electorale de circumscripție.
În cadrul acestui proces este nevoie de stabilirea unui repartitor de circumscripție care arată în ce județe va primi mandatele un partid sau altul. Nu este exclus ca un partid să nu primească nici un mandat într-un județ, dar voturile obținute de candidații săi vor putea fi utilizate într-un alt județ, dar și pentru alți candidați. Această situație apare ca urmare a necesității respectării principiului proporționalității.
După ce s-a stabilit către ce partide vor merge mandatele din fiecare județ, procesul este finalizat prin desemnarea candidaților câștigători. Se calculează raportul dintre numărul de voturi obținut de fiecare candidat în colegiul său și coeficientul electoral al județului. Aceste raporturi se așează în ordine descrescătoare, iar desemnarea câștigătorilor se face în funcție de acest clasament. Cu două condiții: să nu se acorde mai mult de un mandat într-un colegiu și să se respecte repartizarea mandatelor pe partide, stabilită anterior. Datorită acestor condiții, este posibil ca un candidat care a obținut cel mai mare număr de voturi într-un colegiu să piardă postul de parlamentar în favoarea celui de pe locul 2 sau chiar 3. În plus, vor fi avantajați candidații din colegiile mai mari deoarece ei pot obține o cifră mai mare a raportului dintre numărul de voturi obținute și coeficientul electoral al județului.
În continuare, minoritățile naționale vor putea fi reprezentate în Parlament, chiar și în condițiile introducerii votului uninominal. Organizațiilor minorităților naționale li se aplică un coeficient electoral obținut prin numărului de voturi valabil exprimate la nivel național la numărul total de mandate pus în joc. Dacă o organizație a minorităților obține peste 10% din acest coeficient, va avea dreptul la un mandat de deputat. Mandatul respectiv va fi atribuit celui care a obținut cel mai mare număr de voturi dintre toți candidații organizației respective.
Sursa: ROL.ro