Scriu acest articol pt acei dintre voi care nu au avut niciodata un accident in Belgia si nu stiu cum sa procedeze in momentul cand acesta se produce.
Nu vreau sa detaliez f mult situatiile in care va puteti afla la producerea accidentului, dar am sa explic putin cazurile mai simple ale acestora.
"Constat à l'amiable" pe româneste s-ar putea traduce "Constatare de comun acord". (vezi foto mai jos cu explicatiile de rigoare)
Aceasta "constatare" se face intre soferii implicati in accident, completindu-se un formular pe care trebuie sa-l aveti asupra voastra in orice moment(se da decatre asigurator spre a se folosii la nevoie), care este defapt o declaratie tip care prezinta circumstantele in care sa produs accidentul. Acesta se completeaza de catre cei 2 soferi implicati (sau mai multi daca a fost accident in lant) si permite sa accelereze procedura de indemnizare a acestora de catre asiguratori.
Fiecare sofer implicat trebuie sa completeze partea sa de declaratie (A sau B).
Acest Constat nu este obligatoriu, dar este f recomandat, deoarece daca nu il aveti completat, trebuie sa faceti o declaratie de accident in fata asiguratorului, fara a stii ce declara cealalta parte (deci complicatii f mari deoarece fiecare declara ce vrea apoi) si in orice caz trebuie sa aveti datele exacte ale celuilalt conducator auto. Daca se pleaca de la locul accidentului fara a lasa datele personale (nume, prenume, adresa, nr contract de asigurare, inmatricularea), se considera ca "Fuga de la locul accidentului" si se pedepseste cu 2 ani de inchisoare si 30.490 € de amenda plus suspendarea permisului de conducere pe 5 ani.
Am sa insist putin asupra completarii acestui "constat" deoarece este f important si de multe ori daca nu il completati cum trebuie, din victima, puteti devenii vinovat.
Prima parte (recto) este cea mai importanta, deoarece in urma declaratiei facute pe aceasta se stabileste cine este vinovat de accident.
Cealalta parte a foi (verso), nu are decat valoare complementara si puteti sa nu o completati daca vreti.
Când completati prima parte, fiti f ATENTI la casutele de bifat, deoarece au un rol f important in decizia vinovatiei decatre asigurator, iar daca nu sunteti de acord cu ceea ce bifeaza fiecare treceti la observatii remarca voastra. Chiar daca sunteti socat de pe urma accidentului cautati sa va stapiniti emotiile si cititi cu atentie toate rubricile din "constat" pentru a nu uita sa scrieti ceva, deoarece dupa ce ati semnat si ati detasat foile (sunt doua foi cu foita de carbon pt a avea o dubla si fiecare sofer îi revine cate una), nu se mai poate adauga nimic in lipsa celuilalt, deoarece aceste foi se trimit prin fax de la un asigurator la celalalt si orice modificare poate face nul "constatul".
Nu uitati sa faceti o schema (croquis) in care trebuie sa desenati strada pe care sa produs accidentul (locul) si vehiculele implicate cum a fost pozitia lor la impact, notind cu A si respectiv B masinile, la fel ca si rubrica pe care o completati A sau B si indicati cu o sageata sau un X puntul de impact (lovitura) (masina se deseneaza ca un dreptunghi cu fata un triunghi (⌂).
Sa NU UITATI sa semnati jos pe mijloc "constatul" de catre ambii soferi altfel NU este valabil.
In cazul in care celalalt sofer nu vrea sa faca "constat" si refuza sa semneze pe cel ce voi il faceti, dati tel la politie si relatati aceasta, (dati tel la politie si daca aveti dubii asupra celuilalt sofer, daca credeti ca are acte false sau este violent etc), iar daca pleaca sau nu opreste notati numarul masinii neaparat, fara de care nu veti obtine nicio despagubire.
Dupa ce sa completat "constatul" trebuie trimis (dus) la asiguratorul vostru in termen de 5 zile (spune legea, dar unii asiguratori vor in max 24 ore, informati telefonic macar) prin scrisoare recomandata, fara a uita sa faceti o fotocopie dupa acesta inainte de al trimite.
Daca nu sunteti de acord cu decizia asiguratorului care sa zicem va gasit vinovat, puteti ataca in justitie aceasta decizie, venind cu probe care sa dovedeasca aceasta (varianta f greu de dovedit).
Parerea mea este ca acei dintre voi care nu au completat niciodata un asemenea formular si conduc o masina, sa faca bine si sa-l citeasca "constatul" inainte ca sa faca vre-un accident ca sa se familiarizeze cu rubricile respective, deoarece in momentele de panica si emotie de dupa accident este greu de dedus si sezizat toate detaliile acestuia si va puteti infunda singuri in fata cuiva mai versat care stapineste bine toate chitibusurile "constatului" precum si legea circulatiei in privinta vinovatiei partilor implicate.
Nu ezitati sa ma intrebati daca ceva nu va este f clar.
Fotografia constatului: